Digitala filmarvet

Barnförbjudet

Tema/Kategori: Kvinnor regisserar , Komedier genom tiderna , I Filminstitutets distribution

Regissör Marie-Louise Ekman

Årtionde: År 1970-1979

Marie-Louise Ekmans debuterade som långfilmsregissör med Barnförbjudet, en provocerande och vild barndomsskildring som inte liknade något annat.


Affisch: Kristina Elander

Spelfilm
År: 1979
Regissör: Marie-Louise De Geer Bergenstråhle (Marie-Louise Ekman)
Skådespelare: Ann Smith, Bibi Andersson, Rolf Skoglund, Annalisa Ericson, Michael Segerström
Längd: 81 min
Åldersgräns: Barntillåten

Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.

Marie-Louise Ekman (då De Geer Bergenstråhle) hade skrivit manus till och spelat huvudrollen i den självbiografiska Hallo Baby (1976), regisserad av Johan Bergenstråhle. Barnförbjudet som hon också skrev manus till blev hennes debut som långfilmsregissör. Även om den bär viss gemenskap med Hallo Baby liknade den inte något annat.

På papperet kan Barnförbjudet tyckas vara en rätt enkel historia om en flickas vardag, hemma och på dagis, med föräldrarna och hennes mormor. Men filmen är berättad helt ur barnets perspektiv och på så vis förvrängs världen för vuxna åskådare. Flickan iakttar och förhåller sig till de vuxna som gapar och bråkar och har fullt upp med sig själva. Dottern står aldrig i centrum, det gör hon bara i sina drömmar. De förändrade perspektiven och proportionerna som barnet ger förstärks av Carl Johan De Geers jättelika dekor, inspirerad av Ekmans målningar. Det är vilt, skevt och färgstarkt.

Barnförbjudet provocerade liksom mycket annat Ekman har gjort. Hon har själv sagt att hon har svårt att förstå att hon upprör. Även om hon inser att hon ofta befinner sig nära gränser har hon sällan menat att provocera. Hon försöker skapa konst som inte redan finns och har utgått från sina egna erfarenheter. I Barnförbjudet gör hon upp med såväl kärnfamiljen som bilden av barnet, som Ekman tyckte oftast var tillrättalagd och romantiserad i fiktionen. Och även om man som åskådare kan tycka att filmen är ovanlig och skruvad såg Ekman den som en realistisk film – ur barnets perspektiv.

Filmen blev inte någon publiksuccé men kritikerna imponerades av dess originalitet. "Marie-Louise De Geer Bergenstråhle är märklig i sin inlevelse i barnets värld. Hon ser det magiska, det fantastiska och det plågsamma utan att hindras av några av vuxensamhällets censurmekanismer. När man ser hennes film inser man hur oerhört tillrättalagd de vuxnas syn på barnen och barndomsvärlden är.", skrev Gunilla Boëthius i sin recension i Aftonbladet. Och i Dagens Nyheter skrev Eva af Geijerstam: "I krocken mellan den skenbart enkla formen, vardagsreplikerna och den överdådiga utstyrseln begriper vi plötsligt: de största passionerna och de största sveken finns mitt i den vardag vi kallar grå. Vid gröttallriken, i bråken vid morgonbrådskan, i det dagliga 'hej då, vi ses'. Barnförbjudet är en känslomässig dokumentär, på barnets och den okorrumperade iakttagelsens villkor. Därför, när vi sett Barnförbjudet, är vardagen inte längre likgiltig och trist, utan gul, skär, grön, hemsk och uppfordrande, vacker och ful -- och vi kan ändra på den."

En stor behållning är rollsättningen. Bibi Andersson och Rolf Skoglund spelar gapigt och stökigt föräldrarna och i andra roller syns Annalisa Ericson, Michael Segerström, Grynet Molvig, Fred Åkerström och Sune Mangs. Dagisbarnen gör också imponerande insatser.

Ekman har i sitt konstnärskap alltid varvat bildkonst med film och teater. På senare år har hon varit såväl professor vid Konstakademien som rektor för Kungliga Konsthögskolan och chef för Dramaten. I hennes tidiga verk ser man tydligt utgångspunkten för hennes utmanande allkonstnärskap.

Text: Lova Hagerfors (2015)

Läs mer om "Barnförbjudet" i Svensk Filmdatabas