Digitala filmarvet

De vita händerna

Tema/Kategori: Kvinnor regisserar , Kortfilm

Årtionde: År 1950-1959

Poeten Ruth Hillarps experimentfilm, gjord i samarbete med Mihail Livada, utgår från "Det falska avskedet". Diktjaget är Isolde med de vita händerna, kvinnan Tristan övergav för Isolde den blonda.

Kortfilm
År: 1950
Regissör: Ruth Hillarp, Mihail Livada
Skådespelare: Ruth Hillarp, Jean-Clarence Lambert, Puppi Grimberg
Längd: 13 min
Åldersgräns: 15 år

 

Filmen finns i distribution hos Filmform.

Experimentfilmen De vita händerna, av Rut Hillarp och Mihail Livada, utgår från Hillarps prosadikt "Det falska avskedet" (i Båge av väntan, 1950). Diktjaget är den keltiska sagans Isolde med de vita händerna, som Tristan överger för sin stora kärlek Isolde den blonda.

Filmmakarnas första verk, Det underbara mötet, hade Livada hittat på vid middagsbordet, men den här gången skrev Hillarp ett manus: "[Nu] skriver jag en rent poetisk film, om vita händer. [...] Har gjort ett ms om Isolde med de vita händerna, men M [Mihail] vill ha en ram, en tydlig struktur, inte bara poesi. Det är eg. mot mina principer, men annars tror han inte på filmen, och allt väsentligt får jag bibehålla: det ska bara föreställa drömmar i väntan."

Inspelningsplatsen var Hillarps lägenhet i Årsta, där Livada bodde i uthyrningsrummet. Han undersökte smalfilmskameran så att de skulle kunna sätta igång. "Oppåt för filmkameran; när jag kom hem 12 hade han läst handboken hela kvällen, såg psykiskt drucken ut [...]. Gillrade stativet på tevagnen."

Eftertexterna lyder:"En dikt utan ord av Rut Hillarp", "Filmtolkning av Mihail Livada", "Fotografisk utformning av Nils Jönsson". En dikt utan ord. Vid premiären sa Hillarp att hon velat arbeta med "antydningar, symboler, rent poetiska medel".

I BLM skrev Harry Schein att detta var en film "där inte molnens konturskärpa och leken med rörliga bilder över temat 'En dag på Skansen', utan ambitiösa försök att arbeta med film som personligt uttrycksmedel ställs i förgrunden."

De vita händerna utsågs till Årets smalfilm. Priset delades ut av Riksförbundet Svensk Fotografi, och Hillarp var den enda kvinnan som deltog i tävlingen.

Rut Hillarp var central bland fyrtiotalsmodernisterna, och hennes explicita erotiska skildringar gör henne unik i sin generation. Efter diktsamlingarna Solens brunn, Dina händers ekon och Båge av väntan skrev hon på femtiotalet tre romaner; Blodförmörkelse, Sindhia och En eld är havet. På sextiotalet gjorde hon collage till dikter av Erik Lindegren och Karl Vennberg, och kortromanen Kustlinje gavs ut. 1970 gjorde hon filmen Vart vill du rida hän? efter en dikt av Karl Vennberg. Hon fick ett andra genombrott på åttiotalet, med dikt- och bildverken Spegel under jorden, Penelopes väv och Strand för Isolde.

(Citaten i texten är hämtade ur Birgitta Holms monografi Rut Hillarp: Poet och erotiskt geni, Atlantis 2011)

Text: Nina Widerberg (2015)

Läs mer om "De vita händerna" i Svensk Filmdatabas