Digitala filmarvet

Ett brott

Årtionde: År 1940-1949

Verklighetsbaserad mordhistoria från 1940 som kom att symbolisera svensk films vändning, från det lättsamma 1930-talet till en period av mer allvar och högre kvalitet.


Spelfilm
År: 1940
Regissör: Anders Henriksson
Skådespelare: Carl Barcklind, Edvin Adolphson, Karin Ekelund, Anders Henrikson, Ziri-Gun Eriksson, Sigurd Wallén
Längd: 94 min
Åldersgräns: 15 år

Rättighetsinnehavare: Telepicture Marketing. Boka filmen genom oss.

Justitierådet Andreas von Degerfelt ska fira sin 60-årsdag tillsammans med sina barn och deras respektive. Dagen innan har han haft besök av sin bror som till justitierådets frustration har återvänt från utlandet. När födelsedagsfirandet ska börja får familjen reda på att brodern har hittats mördad i sin lägenhet.

Ett brott är baserad på en pjäs av Sigfrid Siwertz som ursprungligen hade premiär på Lorensbergsteatern i Göteborg 1933. Året därpå sattes den upp på Dramaten, i regi av Alf Sjöberg, med bland andra Edvin Adolphson, Anders Henriksson och Hilda Borgström i rollerna. De spelade sedan samma roller i filmen och Henriksson stod då även för regin. Pjäsen byggde på en verklig händelse – 1932 mördades häradshövdingen Hjalmar von Sydow i sitt hem i Stockholm. Motiven och förloppet var uppseendeväckande och passade väl till en deckar-thriller på såväl scen som film.

Filmen fick ett fantastiskt mottagande. Med dagens ögon kan det tyckas något överdrivet men det hade sin förklaring. I och med andra världskrigets utbrott blev filmproduktionen, liksom samhällsklimatet, mer allvarlig i Sverige. 1930-talet hade sprutat ur sig lustspel av alla dess slag och man efterfrågade något annat. 1940 blev ett vattendelande år för svensk film. Gunnar Skoglund och Paul Fejos En handfull ris, Alf Sjöbergs Med livet som insats, Helge Lundes och Gösta Stevens Vildmarkens sång, Per Lindbergs Juninatten och Stål hade alla premiär det året och innebar med sitt ambitiösa och mer allvarsamma innehåll en vändning för den svenska filmen. Henriksson gjorde också Alle man på post, den första mer seriösa beredskapsfilmen – en genre som växte fram under krigstiden och vars filmer handlade om soldatlivet och farorna runt omkring. Men i efterhand är det Henrikssons Ett brott, med dess psykologiska innehåll och övertygande spel, som har blivit symbol för förnyelsen av berättarkonsten i svensk film.

Kritikernas lovord vid premiären var översvallande: "Man har här ett ganska sällsynt exempel på en filmad teaterpjäs, där filmen odiskutabelt blivit bättre än framförandet på teatern ... Ett brott är nog Siwertz' hittills bästa pjäs, som film har det blivit det absolut bästa man sett på länge inom svensk filmproduktion." skrev recensenten i Arbetaren. Och i Svenska Dagbladet tyckte man att "uppgörelsescenerna ha en skakande kraft, en vibrerande känslorikedom, som endast mycket, mycket sällan förekommit i svenskt ljudfilmsberättande. Här kan man verkligen tala om släktskap med de stora franska filmdiktarnas verk, som betagit en värld med styrka i sin dramatiska atmosfär och människoskildring."

Även skådespelarna fick lysande omdömen av kritikerna, med rätta. Om Edvin Adolphson sade man att det var hans främsta roll dittills och om Henriksson skrev man till exempel i Nya Dagligt Allehanda att han "gör sin degenererade och excentriske målare Hans von Degerfelt (-) nästan djävulskt utstuderat. Han har fått filmens båda brutalaste och roligaste repliker på sin lott, och han slungar eller väser fram dem så man skulle vilja applådera varje gång, om inte tillfället var illa valt för dylika sympatiyttringar." Karin Eklund fick sitt genombrott som skådespelare i mer seriösa filmer och Hilda Borgström, som slog igenom på film i Victor Sjöströms Ingeborg Holm 1913 och under decennier var ett av de stora namnen på Dramaten, berömdes för sin insats som sinnesförvirrad kvinna, en roll hon även spelade i Dramatens uppsättning av den rafflande mordhistorien.

Text: Lova Hagerfors (2015)

Läs mer om "Ett brott" i Svensk Filmdatabas