Digitala filmarvet

Jazzgossen

Tema/Kategori: Hasse Ekman , Komedier genom tiderna , I Filminstitutets distribution

Regissör Hasse Ekman

Årtionde: År 1950-1959

Sorglös dandy köper nattklubb med korvgubbe som partner och blir megaloman revykung. Karl Gerhard sjunger titelmelodin och Den ökända hästen från Troja, Sigge Fürst spelar Ernst Rolf och Mary Pickford och Kreuger är med i en journalfilm.


Spelfilm
År:1958
Regissör: Hasse Ekman
Skådespelare: Maj-Britt Nilsson, Hasse Ekman, Elof Ahrle, Bengt Ekerot
Längd: 104 min
Åldersgräns: Barntillåten

Rättigheter: AB Svensk Filmindustri.
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.

Jazzgossen, där Hasse Ekman blir nattklubbsägare i det glada 20-talets Stockholm, är filmen där Karl Gerhard sjunger "Den ökända hästen från Troja". Maj-Britt Nilsson står på en stege i en jättekjol och kvittrar I min blommiga blå krinolin medan Elsa-Marianne von Rosen dansar ut genom en lucka i hennes fåll. Här kan det hända lite vad som helst.

Sorglösa dandyn Teddy Anker håller societetsfester där vingliga gäster häller champagne i guldfiskskålen för att det är så roligt att se fiskarna bli fulla. När alla blir hungriga kallar värden upp en oväntat affärssinnad korvgubbe från gatan ("Femtio öre för en övertidskorv?! En krona.") och när Teddy köpt korv slår han till på en nattklubb också. Korvgubben ska sköta affärerna.

Den nyblivna ägaren till "Blue Heaven" är på väg att köra över balettflickan Karin (Nilsson) med sin Rolls Royce. Han skjutsar henne till ett föredrag om världsrevolutionen, och sen är det klippt. När de gift sig får hon inte "sparka i baletten" med Teddy-flickorna längre, utan ska vara hemmafru. Det var mycket roligare att se henne steppa i ramar och nalleöron.

Galen av leda får hon till slut börja sjunga. Men Teddy, som nu är megaloman härskare över ett glittrande nöjesimperium, nöjer sig inte. Han tvingar balettflickan han gift sig med att spela Sarah Bernards roll i Kameliadamen. Det skulle han inte ha gjort. Han skulle ha lyssnat på korvgubben också. I slutbilden pulsar Hasse Ekman bort från oss i lottapäls. Under förtexterna dansade han mot oss i frack.

Man inser snabbt att vad som helst kan hända i Jazzgossen, som Ekman gjorde mitt i ett stim av Sickan Carlsson-filmer. I en plötsligt uppdykande journalfilm poserar skådespelaren Gösta Ekman med sin lilla son Hans. Den rollfigur pojken i yllemössan många år senare spelar i sin egen film, en man som lever på att skapa illusioner, sitter i ett körrum och ser bilder av sig själv som barn i en autentisk journalfilm som i filmen ska gå som förfilm till en film han producerar. Man blir yr.

Per Albin är också med, och arbetare som tågar uppför Kungsgatan och Gustaf V och boxaren Harry Persson "i vit byxåtstramning" och Greta Garbo och Mary Pickford och Douglas Fairbanks. Och Ivar Krüger "med sitt världsföretag pumpande in guld i välfärds-Sverige." Jojo.

Man väntar sig ingen logik i Jazzgossen, men den roligaste scenen är så omotiverad att man frågar sig hur den kommit till. Det är ransoneringstid, och swing-pjatten Sune Mangs ringer upp någon från ett ölfik och viskar: "Mossan? Det är Jerka. Jag har fått känning... Men tänk på fassan. Det blir ju ingen jul om han inte får dopp i ... kaffet." Vad pratar han om? En skinka? Sprit? Sen börjar radion med nyheterna snurra och blir ett hakkors.

Kritikerna gillade Karl Gerhard, Sigge Fürst och journalfilmerna, men visste inte riktigt hur de skulle recensera en kavalkad av knappt sammanhållna shownummer. Ekman borde inte ha haft huvudrollen, ansåg man. En respektfull beundrare som många år senare var inne på samma spår var Ingmar Bergman, som i förordet till En liten bok om Hasse (Leif Furhammar och Jannike Åhlund) funderar på om Ekman inte skulle haft ännu större konstnärliga framgångar om han inte spelat så mycket själv.

I En liten bok om Hasse finns det "drinkrecept" den självkritiske Ekman "säkert med beskyllningen för flinkt filmcocktailmixande i åtanke, levererade i samband med någon intervju."

Bergmans blandning
3/8 yrkeskunnande
2/8 genialitet
1/8 moral
1/8 pubertetskomplex
1/8 fula ord
Omskakas utav helvete.
Bör ej förtäras på fastande mage eller av nervklena.

Hasse special
3/8 yrkeskunnande
2/8 vardagsäkthet
1/8 ytlighet
1/8 andras idéer
1/8 leklynne
Serveras tempererad.
Tämligen oförarglig.
Inga efterverkningar.

Text: Nina Widerberg (2016)

Läs mer om "Jazzgossen" i Svensk Filmdatabas