Digitala filmarvet

Ewa Fröling i Sally och friheten.

Sally och friheten

Tema/Kategori: Kvinnor regisserar , I Filminstitutets distribution , Film med trailer

Regissör Gunnel Lindblom

Årtionde: År 1980-1989

Socialsekreteraren Sally har gjort abort och vill nu leva sitt eget liv. Hon och sambon separerar men det är inte lätt att kombinera friheten med arbete, familj och relationer. Gunnel Lindbloms andra film som regissör, med manus av Margareta Garpe, producerad av Ingmar Bergman och Ewa Fröling i huvudrollen.


Spelfilm
År: 1981
Regissör: Gunnel Lindblom
Skådespelare: Ewa Fröling, Hans Wigren, Leif Ahrle, Gunn Wållgren, Gunnel Lindblom
Längd: 102 min
Åldersgräns: 15 år

Filmen går tyvärr inte att boka för tillfället.
Se originaltrailern på Filmarkivet.se.

"Det började nån gång på 70-talet, just det, jag ville regissera, först teater, sen film. Jag tror att jag var trött på att alltid motsvara någon regissörs krav på hur man skulle spela KVINNA, jag ville vara människa, tyckte alltid att jag fick spela drottningar och kvinnodjur med dunkla drifter. Jag visste ingenting om drottningar, däremot visste jag något om arbetarkvinnor... dom rollerna fick jag aldrig, förresten förekom dom sällan. Jag ville regissera! Jag tyckte mig bättre förstå skådespelare, göra bättre analyser och scenerier än många av de regissörer som jag arbetade med under 20 år. Det fanns lust, kunskaper och erfarenheter hos mina kollegor som ingen tog till vara. Det ville jag göra. Och jag ville göra film om kvinnor, komplicerade hela människoporträtt. Framför allt var jag trött på mig själv som aktris, tyckte inte jag fann några sidor hos mig själv som gjorde mig nyfiken." – Gunnel Lindblom i Christina Olofsons bok I rollerna tre (1996)

Gunnel Lindblom debuterade som regissör med Paradistorg 1977. Hon var tidig i den våg av kvinnliga regissörer som kom i Sverige i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Hennes andra film, Sally och friheten, handlade liksom debuten om kvinnor.

Sally gör abort och hennes man är arg över att inte ha fått vara en del av beslutet. De separerar och Sally blir ensam med deras dotter Mia. Nu ska Sally leva ensam och bestämma själv över sitt liv! Men det är inte så lätt att få ihop friheten med arbetet på Socialbyrån, en ny relation, Mia, och behov av närhet och bekräftelse. Livet blir inte som hon hade tänkt sig.

Sally och friheten berättar om just det som Gunnel Lindblom saknade att se på film: vanliga kvinnor som är starka, svaga, generösa, själviska. Sally är ingen person man omedelbart tycker om, men många kan antagligen relatera till mycket av det hon går igenom, såväl idag som i början av 1980-talet. Vad är frihet? Vad har man för ansvar gentemot sig själv och andra? Och vad gör vi egentligen för livsval?

Kritikerna uppskattade Lindblom som regissör. Sune Örnberg skrev i Göteborgsposten: "... Regissör är Gunnel Lindblom. Hon är en vaksam personinstruktör. Här finns något självfallet i aktion, replikskiften och scener som balanserar det drag av lärostycke som en så här aktuell historia lätt kan få. Så snart en scen hotar att bli allt för publikuppfostrande, antyder hon den bara. Se hur mormodern (Svea Holst) sitter vid bordet. Modern, Gunn Wållgren, matar henne, tyst. Bilden får verka som den kan som kontrast till Sallys egen praktik."

Gunnel Lindblom var en av få regissörer som Ingmar Bergman genom sitt bolag Cinematograph var producent för under de år han levde i exil i München, efter att ha anklagats för skattebedrägeri (som han friades från). Han producerade både Paradistorg och Sally och friheten. För manuset till Sally och friheten stod Margareta Garpe och Gunn Wållgren tilldelades en Guldbagge för bästa skådespelerska för rollen som Sallys mor.

Text: Lova Hagerfors (2015)

Läs mer om "Sally och friheten" i Svensk Filmdatabas