Digitala filmarvet

Fotograf C, copyright Boarne Vibenius 1972

Thriller - A Cruel Picture

Tema/Kategori: Film med engelsk text

Årtionde: År 1970-1979

Stum sexslav med avsågat gevär och lapp för ögat torterar hallicken som höll i skalpellen. Regissören satsade på en "dödskommersiell skitfilm" med inklippt porr och blodbad i slow motion. "The roughest revenge picture ever made." – har Quentin Tarantino sagt om filmen som idag uppnått kultstatus.


Spelfilm
År: 1974
Regissör: Axel Fridolinski (Bo A, Vibenius)
Skådespelare: Christina Lindberg, Heinz Hopf, Solveig Andersson, Despina Tomazani
Längd: 108 min
Åldersgräns: 15 år
Filmen finns med engelsk text.

Rättighetsinnehavare: Boarne Vibenius. Boka filmen genom oss.

En liten flicka i kortkort orange klänning ligger i en lövhög, våldtagen av en upphetsad byfåne. Stum av traumat ligger hon tio år senare i en kortkort orange klänning i en soffa på en lyxbordell, nerdrogad av en psykopatisk hallick. Sedan blir det våld, sex, droger, höstlöv och gruvlig hämnd i slow motion. Innan Christina Lindberg sågar av geväret hinner hon få ena ögat utskuret med skalpell också. Thriller... är kanske inte Den andalusiska hunden, men surrealistisk är den. Scenen där hjältinnan suger på en bloddrypande dunkudde kunde Buñuel ha hittat på.

Bo A. Vibenius, biträdande inspelningsledare på Ingmar Bergmans Persona och Vargtimmen, ville göra en "dödskommersiell skitfilm". Han hade förlorat pengar på barnfilmen Hur Marie träffade Fredrik, åsnan Rebus, kängurun Ploj och ... och måste bredda sin repertoar. Hade han fortsatt med talande djur hade Darryl Hannah inte haft någon ögonlapp i Quentin Tarantinos Kill Bill. På omslaget till dvd-utgåvan av Thriller... kallar Tarantino filmen för "the roughest revenge movie ever made".

Lindberg säger inte ett ord och rör inte en ansiktsmuskel – utom när hon har sex med den stamkund en amerikansk kritiker kallade "en flinande överviktig kretin", och då vet man inte riktigt vad det är hon uttrycker. En dödsdömd sexslavs tårfyllda monolog får en att räkna sekunderna till likvideringen, och hallicken har en stor telefon där han säger: "Nytt objekt, femtio kilo, helt ovan" och "Om tio dagar har jag en ny fin kyckling klar."

Fotografen zoomar så man vinglar till och ligger ner på grusvägarna. På ljudspåret trängs skrik och ufoljud och kråkor och fejkgregorianska körer och Ralph Lundsten på syntheziser och... ja. Kläderna är halva filmen. Hallicken har krås, bilhandskar, storrutig blazer och utsvängda bruna gabardinbyxor, och kretinen har höga trikåkalsonger med tigrar. När det är dags för massaker byter hjältinnan sin tomteröda minikjol – med matchande ögonlapp – mot fotsid svart läderkappa, svart ögonlapp och ett dubbelpipigt avsågat gevär. Varför hon sätter en halv meter gaffatejp i nacken är oklart. En hämndens ängel med superkrafter, fotograferad i extremt långsam slowmotion. Kräken tumlar viktlösa över varandra, och blodstrålarna ringlar som röd sirap. I den utstuderade avrättningen av det största kräket har en hink havre en viktig roll.

När hämndens ängel straffat klart sladdar hon iväg i en polisbil, och medan hon försvinner mot horisonten klämtar kyrkklockor. Är den dödskommersiella skitfilmen en film om gudomlig rättvisa? Sex och våld och gudomlig rättvisa?

Lindberg var nitton när filmen gjordes, men såg ut som tolv. Hon hade poserat i herrtidningar, varit på omslaget till Penthouse och gjort mjukporrfilm. I Anita ska psykologistudenten Stellan Skarsgård bota hennes nymfomani med en rejäl orgasm. I mitten av 70-talet bytte Lindberg bana, utbildade sig till journalist och blev chefredaktör för tidskriften "Flygrevyn".

När "Thriller..." totalförbjöds, blev "Banned in Sweden" Vibenius reklamslogan i Cannes. En klippt version såldes till USA, och när filmen till slut fick svensk premiär, var det exportversionen publiken fick se. Den ocensurerade originalversionen har digitaliserats.

Ove Säverman skrev i Dagens Nyheter: "Bo A. Vibenius sade för fyra år sedan att han planerade att göra en dödskommersiell skitfilm. Denna tidnings Hanserik Hjertén såg för något år sedan ett hopklipp ur den färdiga (och då totalförbjudna) filmen och kände lukten av rutten fisk. Efter att ha sett den amerikanska versionen kan jag bara gratulera Hjertén för den goda näsan och Vibenius för konsekvensen."

Jonas Sima i Expressen: "Sämsta svenska skitfilm vi sett! Det vill inte säga litet. Av barmhärtighet skall inga medverkande utpekas. Utom B A Vibenius, som söker skyla sin tarvlighet bakom en viss Alex Fridolinski. Till skampålen med honom!"

Text: Nina Widerberg (2016)

 

Läs mer om "Thriller - A Cruel Picture" i Svensk Filmdatabas