Filmpedagogik
Bild: Sanna Svanberg

Näslundskolan – Hallstahammar

Hallstahammar är en kommun i Västmanland. Några kilometer utanför centrum ligger en liten skola som heter Näslundskolan. I klass 4A går femton elever som tycker att det ska bli jättespännande att få arbeta mer med film.

Av hundra tusen tillfrågade elever i Sverige är Hallstahammars kommuns mellanstadieelever de som är allra mest nöjda med skolan och undervisningen. Det visar rapporten ”Elevernas syn på skolan” från Sveriges kommuner och landsting. På skolan har man bland annat heldagsslöjd för år 3-5. Det innebär att varannan vecka har eleverna sy- eller trä- och metallslöjd hela dagen. Detta är något som utvecklades på Näslundskolan i början på 1990-talet och som tidningen "Slöjdforum" uppmärksammat vid flera tillfällen.

Papper och penna inte bäst för alla

Eleverna i 4A arbetade med film på fritids under årskurs 3. De fick då skriva sina egna manus och filma. Många har även arbetat med film på elevens val. De har då fått filma varandra, arbetat med animationer och redigerat sina filmer. Caroline Lund är klasslärare. – När jag blev tillfrågad om att klassen skulle vara med i Kompisskoleprojektet tvekade jag aldrig att tacka ja. Jag har stora förhoppningar på vad det kan leda till, båda att jag och klassen får lära oss mer om film och även att vi kommer att kunna använda filmen som en redovisningsform när vi arbetar med olika områden. Jag tror att filmen kan vara en stor tillgång för eleverna då papper och penna inte alltid är det som passar bäst för alla. Genom filmen får undervisningen en större bredd och blir även mer varierad, säger hon.

Har du ett eget speciellt filmminne? – Min filmsmak är ganska bred. Jag tittar gärna på romantiska komedier, filmer som är lite lagom spännande och även en del Disney. Det viktiga är att filmen slutar bra! Ett starkt filmminne från när jag var barn är när jag såg "Micke och Molle". Jag tyckte att det var så sorgligt att de inte fick vara kompisar med varandra, berättar Caroline Lund.


Viktigt att få uttrycka sig estetiskt

Sören Ivemyr är född i Hallstahammar och drama- och mediepedagog på kommunen som satsar stort på kultur. Han undervisar även grundskolelärare i att filma och redigera, allt för att kunna införa filmen som ett dagligt inslag i undervisningen. 4A har han tidigare undervisat i musik, men kommer att framöver arbeta med praktiskt filmskapande i klassen. – Att få uttrycka sig estetiskt är så oerhört viktigt! Jag brinner verkligen för detta, berättar Sören Ivemyr.

Tillsammans med sexorna i en annan skola i Hallstahammar gör han varje termin en Filmfestival med elevernas egna filmer. – Gör man en spelfilm tillsammans om t ex medeltiden lär sig barnen så otroligt mycket mer än om de enbart satt och läste sig till kunskapen.


Filmen högt i kurs i kulturplanen 

Anders Westin är kulturutvecklare på Landstinget Västmanland. Han arbetar med att stödja kommunen inom filmområdet, bland annat med att söka pengar från Film i skolan. Sedan 1999 har Anders Westin handlett klasser som fått möjlighet att ta över sin lokala biograf för en dag. Eleverna har valt filmer, marknadsfört arrangemanget, sålt godis och tjänat pengar till sin skolresa, vilket dokumenterades 2009 i boken ”Eleverna tar över biografen”. Han ser många möjligheter med Kompisskoleprojektet. – Eftersom vi själva inte är ute i skolorna, utan arbetar mer strategiskt, ska det bli spännande att få ta del av Näslundskolans långsiktiga arbete med film. I den nya kulturplanen står estetiska lärprocesser högt i kurs och målet är att kulturskolorna ska samverka, säger han.

Skriv ut