Cinemateket
Det obesegrades symbol

Det obesegrades symbol

Originaltitel: The Symbol of the Unconquered

Regi: Oscar Micheaux

Filmhuset - Bio Victor Lägg till i kalender

Svart hemmansägare sitter ovetande på stora oljetillgångar och hotas av skurkar (däribland en lömsk affärsman med svart mor och vit far, som av skam över sitt ursprung hatar alla svarta), samtidigt som han förälskar sig i sin ljushyllta granne som han tror är vit. En dramatisk scen där Ku Klux Klan går till nattlig attack är till stora delar förlorad, men de bilder som bevarats är oerhört kusliga. Edward von Past ackompanjerar på piano.

Visningen sker i samarbete med filmfestivalen CinemAfrica.

Filmfakta

Originaltitel: The Symbol of the Unconquered
Regi: Oscar Micheaux
Medverkande: Iris Hall, Walker Thompson, Lawrence Chenault
År: 1920
Land: USA
Format: 35 mm (MoMa)
Längd: 54 min
Text: Engelska mellantexter
Åldersgräns: Tillåten från 15 år
Läs mer om ”Det obesegrades symbol” i Svensk Filmdatabas

Det obesegrades symbol ingår i temat

Oscar Micheaux – Afroamerikansk independentpionjär

Oscar Micheaux, son till frigivna slavar, blev 1919 den första afroamerikanen att regissera långfilm och 1931 den första att regissera ljudfilm.
Efter att ha knegat som skoputsare, sovvagnsportier och hemmansägare debuterade han 30 år gammal som författare, men det var när han några år senare provade lyckan inom filmen som han fann sitt kall. Det började med The Homesteader, efter egna självbiografiska romanen, och sedan följde drygt 40 filmer på 30 år. Micheaux gjorde lågbudgetfilmer som han finansierade genom att sälja andelar i sitt filmbolag. Han var en pionjär inom independentfilmen; som manusförfattare, regissör, producent, bolagschef och distributör – han åkte från stad till stad med den enda kopian av sina filmer och klippte om dem mellan visningarna.
Micheauxs verk brukar räknas till fenomenet race films – filmer med afroamerikaner i huvudrollerna, för en svart publik, vid sidan av Hollywoodfilmen. Han gjorde kontroversiella filmer om rasism, ojämlikhet och afroamerikansk identitet och ville visa motbilder och goda exempel. Samtidigt gav han huvudrollerna till ljushyllta afroamerikaner medan mörkare skådespelare gestaltade fattiga, outbildade eller omoraliska figurer – stereotyper som genljuder i Hollywood än i dag. Micheaux var också väldigt amerikansk i sin syn på framgång och utveckling. Vem som helst kan nå vart som helst med utbildning och hårt arbete, oavsett bakgrund eller etnicitet. Svarta som inte lade manken till fick skylla sig själva.
Oscar Micheaux var länge bortglömd – hans filmer ansågs förlorade tills det på 70-, 80- och 90-talet hittades några få filmkopior i amerikanska och europeiska arkiv. Sedan dess har Micheaux skrivits in i filmhistorien igen. Han var en viktig filmskapare på många vis, men framför allt visade han redan för 100 år sedan att black lives matter.
Vi visar de tre stumfilmer som finns bevarade och en av Micheauxs ljudfilmer, i den första svenska retrospektiven någonsin.

Text: Anders Annikas

Retrospektiven genomförs i samarbete med filmfestivalen CinemAfrica som äger rum 26 februari–4 mars. Cinemateketkortet och Stora Cinemateketkortet gäller som medlemskort till festivalen. Läs mer på cinemafrica.se.
Läs mer om temat

Skriv ut