Cinemateket
The Girl from Chicago

The Girl from Chicago

Originaltitel: The Girl from Chicago

Regi: Oscar Micheaux

Filmhuset - Bio Victor Lägg till i kalender

Underrättelseagent på uppdrag i Mississippi förälskar sig, haffar gangster, flyttar med flickvännen till Harlem, gisslas av ännu en gangster. Många av Micheauxs ljudfilmer är remakes av hans stumfilmer – The Girl from Chicago bygger till exempel på (den förlorade) The Spider’s Web från 1927. Dramatik med puffror och femmes fatales varvas med präktig dialog, musiknummer utan koppling till handlingen och textskyltar av stumfilmssnitt i denna säregna precode-film.

Visningen sker i samarbete med filmfestivalen CinemAfrica.

Filmfakta

Originaltitel: The Girl from Chicago
Regi: Oscar Micheaux
Medverkande: Carl Mahon, Starr Calloway, Eunice Brooks, Grace Smith
År: 1932
Land: USA
Format: DCP 2K (Library of Congress)
Längd: 1 tim 10 min
Dialogspråk: Engelska
Text: Utan text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år
Läs mer om ”The Girl from Chicago” i Svensk Filmdatabas

The Girl from Chicago ingår i temat

Oscar Micheaux – Afroamerikansk independentpionjär

Oscar Micheaux, son till frigivna slavar, blev 1919 den första afroamerikanen att regissera långfilm och 1931 den första att regissera ljudfilm.
Efter att ha knegat som skoputsare, sovvagnsportier och hemmansägare debuterade han 30 år gammal som författare, men det var när han några år senare provade lyckan inom filmen som han fann sitt kall. Det började med The Homesteader, efter egna självbiografiska romanen, och sedan följde drygt 40 filmer på 30 år. Micheaux gjorde lågbudgetfilmer som han finansierade genom att sälja andelar i sitt filmbolag. Han var en pionjär inom independentfilmen; som manusförfattare, regissör, producent, bolagschef och distributör – han åkte från stad till stad med den enda kopian av sina filmer och klippte om dem mellan visningarna.
Micheauxs verk brukar räknas till fenomenet race films – filmer med afroamerikaner i huvudrollerna, för en svart publik, vid sidan av Hollywoodfilmen. Han gjorde kontroversiella filmer om rasism, ojämlikhet och afroamerikansk identitet och ville visa motbilder och goda exempel. Samtidigt gav han huvudrollerna till ljushyllta afroamerikaner medan mörkare skådespelare gestaltade fattiga, outbildade eller omoraliska figurer – stereotyper som genljuder i Hollywood än i dag. Micheaux var också väldigt amerikansk i sin syn på framgång och utveckling. Vem som helst kan nå vart som helst med utbildning och hårt arbete, oavsett bakgrund eller etnicitet. Svarta som inte lade manken till fick skylla sig själva.
Oscar Micheaux var länge bortglömd – hans filmer ansågs förlorade tills det på 70-, 80- och 90-talet hittades några få filmkopior i amerikanska och europeiska arkiv. Sedan dess har Micheaux skrivits in i filmhistorien igen. Han var en viktig filmskapare på många vis, men framför allt visade han redan för 100 år sedan att black lives matter.
Vi visar de tre stumfilmer som finns bevarade och en av Micheauxs ljudfilmer, i den första svenska retrospektiven någonsin.

Text: Anders Annikas

Retrospektiven genomförs i samarbete med filmfestivalen CinemAfrica som äger rum 26 februari–4 mars. Cinemateketkortet och Stora Cinemateketkortet gäller som medlemskort till festivalen. Läs mer på cinemafrica.se.
Läs mer om temat

Skriv ut