Film i skolan
Elin och Agnes i Fucking Åmål
Bild: Ur Fucking Åmål Distribution: Memfis Film

Exempel 3: Steg 4

steg1lv  steg2lv  steg3lv  steg4lv  steg5lv

Filmisk gestaltning – varför finns det dörrar till begär och kärlek

Nu när klassen fördjupat sig i hur-frågorna följer frågor om varför filmscenerna är gestaltade på detta sätt och på vilket sätt formen bidrar till berättelsen. Gå tillbaka till hur-frågorna och ersätt hur med varför.

  • Varför är Elins rum iscensatt som det är? Vad säger eller visar olika saker på hennes rum om henne?
  • Varför befinner sig Agnes utanför rummet i den första scenen och inne i rummet i den andra scenen? Varför är det hon som bankar på dörren i den första scenen och klasskompisarna i den andra scenen?
  • Varför har valet fallit på ett flickrum och en skoltoalett?
  • Varför samlas så många utanför toadörren?
  • Varför skiftar stämningen när Elin och Agnes låser upp toadörren och går hand i hand i korridoren?
  • Varför får publiken se reaktionsbilder när de går genom korridoren?
  • Varför verkar flera karaktärer känna sig begränsade eller instängda?
  • Varför kan de båda rummen kopplas till identitet och kärlek? 
Skriv ut