Film i skolan
Ur Min lilla syster
Bild: Ur Min lilla syster. Distribution: Scanbox

Exempel 2: Steg 3

steg1lv  steg2lv  steg3lv  steg4lv  steg5lv

Filmens språk – hur ansvar gestaltas

De tre filmklippen från Min lilla syster visar på hur Stella ser hur Katja mår och hur hon först försöker hjälpa henne och få de vuxna att förstå att Katja behöver hjälp, hur den maktlöshet hon känner tar sig uttryck och hur hon lyckas upprätta balans mellan sina egna och Katjas behov.

Klipp 1
I den första scenen är familjen på restaurang för att fira Stellas födelsedag. Katja kämpar med maten. Hon klarar inte att äta. Hon har fått en allt mer komplicerad relation till mat och träning och nu har det gått så långt att hon knappast förmår att äta alls. Stella iakttar henne. Föräldrarna hörs prata men syns sällan i bild. När Katja lämnar bordet och går till restaurangens toalett följer Stella efter för att se hur hon mår. Hon förstår att Katja kräks upp maten och försöker få henne att sluta. Katja reagerar genom att bli arg och hota henne. Om hon berättar för föräldrarna så kommer hon att avslöja hennes hemlighet. Stämningen blir alltmer dramatisk. Katja håller Stella hårt om handleden och ser strängt på sin lillasyster som ser liten och rädd ut. De går tillbaka till bordet där föräldrarna fortsätter sitt firande av Stella.

  • Hur ser det ut på restaurangen? Hur är rummet iscensatt? Hur används ljus och färg?
  • Hur ser familjemedlemmarna ut? Hur är de klädda? Hur förmedlas deras karaktärer?
  • Hur filmas familjen runt bordet? Vilka syns i bild, vilka hörs?
  • Hur fungerar familjens samtal under middagen? Vad hörs de prata om? Stämmer det de säger överens med vad som syns i bild, med reaktioner?
  • Hur framställs Stella? Hur ser hon ut att må?
  • Hur framställs Katja? Hur ser hon ut att må?
  • Hur används ljuset i scenerna i klippet? I matsalen på restaurangen jämfört med på toaletten?
  • Hur visas systrarna i bild utanför toaletten?
  • Visas de på samma höjd?
  • Hur gör Katja för att kontrollera Stella? Vad säger hon? Vad gör hon?
  • Visas de i samma bild och/eller var för sig?
  • Hur fungerar blickspelet i scenen utanför toaletten och vid bordet?

Klipp 2
I den andra scenen störtar Stella ut från skolans kurator, genom korridoren och in på toaletten. Där står hon framför spegeln. Hon ser sig själv i spegeln, knyter näven och slår den plötsligt med full kraft rakt in i spegeln, så att den krossas. I nästa scen sitter Stella med sina föräldrar hos sin lärare och de pratar om det som hänt med spegeln. Ljudet låter som om det kom långt bortifrån. I nästa sekvens går Stella och hennes föräldrar mot bilen och i bilen berättar Stella vad hon ser håller på att hända med Katja. Det dröjer innan föräldrarna tar in vad Stella säger, och försökt säga under lång tid. De skyms bakom bilens framsäten tills Stellas vädjan sakta sjunker in och mamman flyttar till baksätet och håller om sin dotter.

  • Hur är kameran placerad när Stella slår sönder spegeln?
  • Hur ser det ut i klassrummet när Stellas föräldrar är i skolan för att prata med läraren?
  • Hur hörs ljudet när Stella sitter med sina föräldrar i klassrummet?
  • Hur tar läraren upp incidenten med spegeln? Hur tolkar hon vad som hänt?
  • Hur är föräldrarna och Stella placerade i bild när de går mot bilen?
  • Hur är sekvensen i bilen filmad? Vem syns i bild? Vem talar? Vem säger vad?
  • Verkar det som att föräldrarna hör vad Stella säger?
  • Hur visas Stellas sinnesstämning i scenen på toaletten? I klassrummet? På vägen mot bilen? I bilen?

Klipp 3
I det sista klippet kommer Stella och hennes föräldrar på besök till sjukhuset där Katja lagts in. En sköterska tar emot dem och konverserar på väg mot salen. De kommer in i rummet där Katja sitter på en säng. De småpratar och mamman ber om att få höra på musiken som Katja lyssnar på. En stund in i lyssnandet kommer en läkare in i rummet och ber om att få prata med dem. Stella tror först att hon ska få följa med men förstår att så inte är fallet. Hon är kvar med Katja och de börjar prata. De sitter på sängen tillsammans och Stella får Katja att börja skratta. De sitter på samma höjd och lutar sina huvuden mot varandra. Ljuset faller in bakom dem. De kramas och Katja frågar om Stella kan komma nästa dag. Stella säger nej, men kanske en annan dag. Hon går mot dörren. De säger hej då. I nästa klipp cyklar Stella tillsammans med sina kompisar.

  • Hur ser det ut på sjukhuset?
  • Hur fungerar dialogen när Stella och hennes familj möts av sjuksköterskan?
  • Hur är bilden komponerad och hur har familjen placerats i rummet när de hälsar på hos Katja?
  • Hur skildras var och en i rummet när Katja spelar upp sin musik?
  • Hur ser rummet ut? Hur faller ljuset? Färgerna?
  • Hur ser det ut när Katja och Stella blir ensamma kvar i rummet?
  • Hur fungerar dialogen mellan Stella och Katja?
  • Visas de tillsammans eller var för sig i bild?
  • Hur är stämningen i rummet när Stella säger hej då?
  • Hur gestaltas scenen när Stella cyklar med sina kompisar? Hur låter det?
Skriv ut