En filmhistorisk resa
Skriv ut

Dramaturgilektion filmklipp 4 - Bröderna Mozart

Bröderna Mozart, Susanne Osten 1986, © Stiftelsen Svenska Filminstitutet

 

Avtoning

 

Introduktion

Suzanne Ostens film Bröderna Mozart från 1986 handlar om regissören Walter som ska sätta upp Mozarts opera Don Juan. Hans konstnärliga ambitioner är skyhöga och han utmanar alla tänkbara konventioner och traditionen i den konservativa operavärlden och driver omgivningen till vansinne. Dessutom skapar han kaos i ensemblen, likt Don Juan, genom att förföra och manipulera. Med stigande kreativ ångest går filmen mot uppsättningens premiär, som trots allt blir en succé.

Klippet består av filmens allra sista minuter, då den nyskapande uppsättningen av Mozarts opera Don Juan efter en tumultartad repetitionsperiod haft premiär. Regissören Walter har brutit mot de flesta av operavärldens traditioner och konventioner och fått alla emot sig. Men premiären blir en succé och vi har fått se regissören gå iväg genom en tom korridor. En ung kvinna sitter nu i redigeringen och klipper filmen som dokumenterat framväxten av föreställningen. På en av skärmarna säger en av sångarna att ”Ja, vi har väl egentligen inte fått nån regi. Walter har mest fungerat som en sorts organisatör. I stort sett kan man väl säga att han har låtit oss komma på grejerna själva. ” I slutet vadar scenografen runt på scenen med en håv, innan han utmattad lägger sig ner i vattnet.

 

Motivation

En films avtoning eller avrundning följer på filmens klimax eller dramatiska kulmen och hjälper publiken att landa på en låg nivå av dramatik. Klippet består av avtoning, eller avrundning av Bröderna Mozart, där publiken får ta del av huvudpersonernas känslor och lugnet efter stormen lägger sig.

Att sätta ord på en berättelses olika delar hjälper till att analysera och känna igen vad vi ser, vilket leder till ett medvetet förhållningssätt till filmberättelser.

Bröderna Mozart fick goda recensioner och Suzanne Osten fick Guldbagge för bästa regi. Filmen är också omtalad som den film som statsminister Olof Palme såg på bio strax innan han blev nedskjuten på Sveavägen. 

 

Instruktion

Lägg märke till hur de olika rollkaraktärerna får kommentera uppsättningen (filmaren, sångaren och scenografen). Fundera över skillnaderna och vad de berättar för dig som publik.

 

Bröderna Mozart_810.jpgBröderna Mozart, Susanne Osten, 1986, © Stiftelsen Svenska Filminstitutet

 

Frågor

  • Pröva att stoppa klippet när musiken slutar och regissören lämnar teatern. På vilket sätt skulle din känsla varit annorlunda om filmen slutat här? Varför? Vad är det regissören tillför med den sista delen i filmens avtoning?

  • Titta på fler filmers avtoningar i filmer ni redan har sett. Vad gör avtoningen för helhetsupplevelsen av filmen? På vilket sätt åstadkommer filmskaparen det i ljud, bild och iscensättning?

 

Vill du visa hela filmen?

 

Vill du strömma filmen? Sök på vodeville.

Boka filmen för skolbiovisning

Vill du visa filmen i klassrummet? Genom att ta kontakt med filmbolagen eller din lokala AV/mediacentral får du reda på hur du går till väga.

Handledningen kan skrivas ut.