En filmhistorisk resa
Skriv ut

Kameralektion filmklipp 4 - Fimpen

Fimpen, Bo Widerberg, 1974, © Bo Widerbergs familj

 

Scope-format

 

Introduktion

Fimpen gjordes 1974 och regisserades av Bo Widerberg, en av de stora svenska filmskaparna. Han var mycket produktiv som filmregissör och manusförfattare, men också författare. 1963 kom filmen Kvarteret Korpen som ses som hans stora mästerverk. Andra storfilmer som Bo Widerberg är skapare till är bland annat Ådalen 31, Joe Hill, Mannen på taket och Lust och fägring stor. Widerberg är en prisbelönt filmskapare som bland annat blivit nominerad till flera Oscars.

Fimpen är en film om en liten pojke som ska börja första klass och är riktigt bra på fotboll. Han blir upptäckt på lekplatsen hemma av Sveriges just då stora superstjärna på fotbollsplanen, Mackan. Ryktet om hur bra Fimpen är sprider sig och han börjar sin fotbollskarriär i Hammarby. Redan i sin första match gör han mål för sitt lag. Det dröjer inte länge förrän Sveriges förbundskapten Georg Åby Eriksson vill ha med Fimpen i landslaget. Fimpen gör succé och får en avgörande roll i Sveriges fotbollslandslag. Nu väntar den viktiga VM-kvalmatchen borta mot Österrike…

 

Motivation

Exemplet visar scope-format och hur fotografen John Olsson har utnyttjat formatet i sitt berättande.

Det finns olika scope-format, men just detta är Techniscope, ett 2-perforeringssystem som endast var ett inspelningsformat. Bilden är 2.35:1 vilket betyder att den är väldigt bred och mycket ryms i den breda bilden, medan höjden är begränsad.

I klippet finns olika exempel på fotografens arbete med scope-formatet. 

Klippet börjar med att svenska landslaget är på Bromma flygplats för sin avresa till VM-kvalmatchen i Wien. I klippet finns olika exempel på fotografens arbete men scope-formatet. Dels när flygplanet filmas på marken och ger oss som tittare intrycket av att det är ett stort och långt flygplan. Också när landslaget turistar i Wien och åker pariserhjul. Den röda korgen täcker nästan hela bilden och kan få oss att tänka på en svävande buss. Slutbilden i klippet är en enorm utzoomning till en panoramabild över fotbollsplanen.

 

Instruktion

Titta på klippet och fokusera på hur bred bilden är, hur fotografen har utnyttjat bildformatet för att ge oss en större upplevelse. Fundera över hur du som fotograf skulle iscensätta en valfri bild i scope-format. Hur skulle du göra och vad skulle du filma? Tänk också hur du skulle utnyttja bildbrädden i en dialog mellan två aktörer. En i taget eller båda samtidigt? Vad fyller du bilden med som också är relevant för tagningen?

 

Fimpen_810.jpgFimpen, Bo Widerberg, 1974, © Bo Widerbergs familj

 

Frågor

  • Vad minns du mest av klippet?

  • Tänk efter om ni sett andra svenska filmer där fotografen utnyttjat bildstorleken för att förstärka din upplevelse som åskådare, i så fall hur och vilka?

  • Klippet ni såg hade svart i över och underkant, varför tror ni att de är så?

(Bildformat är något som har förändrats under filmens utveckling. Idag är det vanligaste bildformatet för visning på monitorer 16:9, vilket motsvarar 1,77 meter på bredden om bilden är 1 meter på höjden. För att bildformatet ska vara rätt i filmen Fimpen måste filmen visas med svart i över- och underkant så att formatet blir 2.35:1. Skulle bilden täcka en skärm med 16:9 format så skulle åskådaren inte kunna se det som händer på sidorna i bilden och viktiga detaljer skulle försvinna)

  • Tänker ni på vad som finns runt om det som kameran fångar, till exempel den röda korgen i pariserhjulet. Ser ni himlen, marken och utsikten i er fantasi utan att ni tänker på det?

  • Hur skulle ni själva iscensätta en bild där mycket får plats, men där höjden är begränsad?

 

Vill du visa hela filmen?

 

Vill du strömma filmen? Sök på vodeville.

Vill du visa filmen i klassrummet? Genom att ta kontakt med filmbolagen eller din lokala AV/mediacentral får du reda på hur du går till väga.

Handledningen kan skrivas ut.