Klippningslektion filmklipp 4 - Mannen på taket
Mannen på taket, Bo Widerberg, 1976, © AB Svensk Filmindustri
Dramatisk och rytmisk klippning
Introduktion
Mannen på taket är en av de första filmatiseringarna av Maj Sjöwall och Per Wahlöös samhällskritiska "Roman om ett brott"-serie (1965-1975) som gett upphov till en mängd filmer och inspirerat till ett trettiotal Beck-filmer (1997-2015). Mannen på taket framstod på 70-talet som nyskapande i sin kombination av spänning och vardagsrealism och anses av många fortfarande vara den bästa Sjöwall/Wahlöö-filmatiseringen. Bo Widerberg hade tidigare inspirerad av franska Nya vågen efterfrågat en samhällsförankrad vision i svensk sextiotalsfilm. Med Mannen på taket gjorde han för tiden en ovanlig svensk actionfilm och filmen är också ett tidsdokument över 70-talets Stockholm. Staden spelar en stor roll, inte minst i filmens avslutande del där ett stort polispådrag sker runt Odenplan med anledning av händelsen i filmens titel – en man ligger på ett tak och skjuter. Helikopter kallas till platsen men det går inte så bra.
Motivation
Klippningen, som Widerberg gjorde tillsammans med Sylvia Ingemarsson bidrar till att ge actionscenerna en nervig rytm. Denna sekvens visar hur en helikopter störtar ner på Odenplan bland en folkmassa och exploderar och klippningen ger dramatik och rytm till händelsen. Sekvensen visar ett skeende från många olika vinklar – både väntade och oväntade. Trots att sekvensen bara är omkring en minut kort är det svårt att hinna med att notera varje klipp.
Instruktion
Klippet är kort så det kan vara bra att titta på det mer än en gång. Uppmärksamma vilka typer av bilder som förekommer och hur de skiljer sig åt. Uppmärksamma tempot i klippningen. Vilken känsla förmedlas? Hur skapas spänning?
Mannen på taket, Bo Widerberg, 1976, © AB Svensk Filmindustri
Frågor
- Hur beskriver du tempot i klippen? Är det bara själva hastigheten i klippet som sätter tempot eller påverkar kamerarörelser, urval och ljud också?
(Tempot i klippningen skapas både genom täta klipp och i hur rörelseriktningar i de olika klippen följer på varandra. Ljudet spelar också in i tempot)
- Hur matchas klippen? Vilken logik finns i hur de följer på varandra?
(Exempelvis följer bilderna underifrån tunnelbanenedgången och ovanifrån logiskt på varandra)
- Hur kombineras olika blickar/kameravinklar?
(Klippen skildrar olika blickar, neråt över gatan inifrån helikoptern innan den störtar, det som kan antas vara flickans blick, en allmännare översiktsblick över gatubilden, folkmassor som backar undan, detaljbilder på springande ben som välter behållare med snittblommor, tunnelbanenedgången uppifrån och sedan nedifrån när helikoptern störtar)
- Hur kombineras action och vardag? Varför klipps dessa båda ihop?
(Först ser vi en flicka i ett fönster med en nallebjörn som vardaglig motbild till själva helikopterkraschen. Genom att föra ihop allt det spektakulära som händer på Odenplan med flickan i fönstret möter de allvarliga händelserna den sårbara lilla flickan. Åskådaren blir omedelbart engagerad med den lilla och hennes nalle)
Vill du visa hela filmen?
Vill du strömma filmen? Sök på vodeville.
Boka filmen för skolbiovisning via Studio S Entertainment.
Vill du visa filmen i klassrummet? Genom att ta kontakt med filmbolagen eller din lokala AV/mediacentral får du reda på hur du går till väga.
Handledningen kan skrivas ut.