En filmhistorisk resa
Skriv ut

Klippningslektion filmklipp 6 - Bellville Baby

Belleville baby, Mia Engberg, 2013, © Story


Skakiga, suddiga bilder

 

Introduktion

Belleville Baby är en personlig berättelse där regissören Mia Engberg själv står för manus, regi, foto och klippning. Filmen är formad runt minnen från en förfluten tid och består av dialoger, stillbilder, stadsmiljöer, nyhetsinslag och Mias berättarröst. Filmen börjar med att en man ringer från Paris till en kvinna i Stockholm efter att de inte hörts på länge. Han ber henne berätta om deras gemensamma minnen, så att han återigen ska kunna minnas deras tid tillsammans när de var ihop i Paris för många år sen. Kvinnan verkar lite motvilligt gå med på det.

 

Motivation

Vi går från den svarta bilden och telefonsamtalet på ljudbandet till en suddig färgbild av en vy över Paris där man ser Eiffeltornet i bakgrunden (denna sekvens är filmad med handhållen kamera). Denna personliga historia förstärks av att den är filmad som en amatörfilm, något man kanske kunnat gjort med sin egen mobil. Klippet är exempel på samtida svensk film med skakig och suddiga bilder tagen med handhållen kamera. En film som visar minnet av en personlig upplevelse i rörliga bilder och ljud.

 

Instruktion

Efter en sekvens på drygt en minut med svart bild där vi endast hört telefonsamtalet börjar det aktuella klippet med skakiga bilder från Paris. Lägg märke till relationen mellan berättarrösten som minns deras första möte och de bilder som visas i klippet.

 

4.Belleville Baby-face2.jpgBelleville Baby, Mia Engberg, 2013, © Story

 

Frågor

  • Hur påverkas bilderna från Paris av det som berättas av tjejen?

(De blir mer personliga, förankrade i en persons minne och upplevelse)

  • Hur känns det i slutet av sekvensen, där det abrupt klipps mellan den folkfyllda tunnelbanan i Paris till det regniga fönstret i Stockholm, där berättaren tycks befinna sig nu?

(Kanske att det inte blev så, eller att det blev så ett tag men att det tog slut)

  • Hur upplever du den skakiga kameran och de snabba klippen i sekvensen?

  • Hur skulle du gestalta ett minne eller en konversation som det inte finns något bevarat material från?

  • Vad händer med dialogen när bilden inte berättar så mycket? Hur förhåller sig ljud och bild till varandra?

(Dialogen förstärks när bilden inte berättar så mycket. Ljudet tar fram eller lämnar utrymme för åskådarens egna bilder)

 

Vill du visa hela filmen?

 

Vill du strömma filmen? Sök på vodeville.

Vill du visa filmen i klassrummet? Genom att ta kontakt med filmbolagen eller din lokala AV/mediacentral får du reda på hur du går till väga.

Handledningen kan skrivas ut.