Färger
Hur filmen återger verklighetens färger kan exempelvis påverkas med hjälp av färgat ljus och color grading. Färgerna bidrar till att prägla stämningen i en scen och kan ha symbolisk innebörd.
Det mänskliga ögat kan skilja mellan flera miljoner olika färgnyanser. Färgerna har stor betydelse för hur vi upplever en scen. Färgerna i en scenografi (se uppslagsordet inspelningsplats) kan förstärka stämningen och kostymernas färger kan säga oss något om rollfigurerna. Om rollfiguren i fråga exempelvis bär illröda eller beiga kläder präglar vårt intryck av vem hen är.
Filmregissören och filmfotografen kan också välja att använda starka färger eller kontrastfärger för att styra åskådarens uppmärksamhet. Om en del av rekvisitan har en särskild stark färg kommer vi troligtvis att lägga märke till den. Om rekvisitans färg står i kontrast mot omgivningen skiljer den ut sig och fångar vår uppmärksamhet. Det kan till exempel vara något rött i en grön miljö eller något gult i en blå miljö. Omvänt kan filmregissören bestämma en rollfigurs kläder utifrån hens egenskaper. Om personen exempelvis är mycket blyg kan kläder i samma färg som omgivningen indikera att hen försöker göra sig till ett med bakgrunden.
-
Svartvit film och färgfilm
När de franska bröderna Auguste och Louis Lumière 1895 anordnade världens första filmföreställning för en betalande publik var filmen svartvit. Och det fortsatte filmen vara i många år därefter. I början av 1900-talet gjordes en rad försök att skapa färgfilm. Dessutom använde filmskaparna olika tekniker för att ge de svartvita filmremsorna färg, exempelvis så tintade/färgade man dem eller handkolorerade de enskilda bildrutorna (se även color grading).
Från och med ungefär 1930 fick färgfilmen sitt kommersiella genomslag och i dag görs det nästan enbart färgfilm. Men det finns ändå filmregissörer som trots detta väljer att göra svartvita filmer i dag, exempelvis för att skapa känslan av något förflutet, få en film att skilja sig från mängden eller som ett estetiskt val.