Ljus
Ljus och ljussättning har en enorm betydelse för filmen. Utan ljus inga bilder. Ljuset bidrar till att påverka vår upplevelse av en scen. Det är av avgörande betydelse hur mycket ljus det finns, var ljuskällan är placerad och om ljuset är till exempel varmt eller kallt.
För filmfotografer är kamera och ljus två sidor av samma sak. En del fotografer använder uttrycket ”måla med ljus” när de beskriver vad de gör. När ljussättningen i en film fungerar lägger vi oftast inte märke till den – den bara fungerar. Ljussättningen är sättet på vilket ljuset är placerat och vilka slags ljuskällor som används. En ljuskälla är varifrån ljuset kommer, till exempel en lampa, en brasa eller solen.
Ljussättningen är avgörande för om en scen upplevs som trovärdig eller inte. Ljuset skapar en stämning som framhäver handlingen, till exempel mjuk och varm belysning i en idyllisk scen eller dunkelt ljus och mystiska skuggor i en otäck scen. Filmregissören och filmfotografen kan berätta med hjälp av ljus genom att till exempel rikta starkt ljus mot en person eller ett stycke rekvisita som de vill att åskådaren ska lägga märke till. Filmfotografen kan även använda belysningen för att skapa djup i en bild, till exempel genom att placera ljuskällor strategiskt i förgrunden, mellangrunden och bakgrunden.
-
High-key och low-key
Vid belysning som definieras som low-key är bara en del av motivet upplyst, medan andra delar döljer sig bland mörka skuggor.
-
Ljussättningsriktningar
Det inkommande ljusets riktning kallas för ljusinfallets vinkel. Det påverkar åskådarens upplevelse av motivet.
Fyra grundläggande ljusriktningar är sidoljus, motljus, underljus och frontalt ljus.
-
Varmt och kallt ljus
Varmt ljus känns i allmänhet mysigare och trevligare än kallt ljus. Olika ljuskällor har olika färgtemperatur. Ett stearinljus utstrålar ett varmare ljus än ett ljusrör. Dagsljusets färgtemperatur skiftar under dagens lopp. Det är varmast på morgonen och kvällen och kallast mitt på dagen.
Filmregissörer arbetar medvetet med ljusets färgtemperatur för att påverka åskådarens upplevelse. Om vi ser en scen där en familj har det mysigt i sitt trygga hem kommer varmt ljus att förstärka den trevliga stämningen.
Från varmt till kallt ljus i Levan Akins And Then We Danced (2019). Institutionella rättigheter: FilmCentrum
-
Hårt och mjukt ljus
I hårt ljus är övergången mellan ljus och skugga tydlig. Hårt ljus medför stora kontraster. Det innebär att det är stor skillnad mellan de ljusa och mörka områdena. Det kan skapa en stram stämning i bilden och kan bland annat användas för att skapa dramatisk verkan i en mörk scen: en ensam gatlykta vid en väg om natten eller en ficklampa i en mörk skog.
Mjukt ljus innebär också att övergången mellan ljus och skugga är mjuk. Här är kontrasten dämpad. Det innebär att skillnaden mellan ljusa och mörka områden är liten. Mjukt ljus kommer vanligtvis från stora ljuskällor, till exempel reflektorskärmar, som är ett slags stora, ljusa dukar som används i samband med filminspelningar. Skärmarna reflekterar och sprider ljus från ljuskällor så att det blir mjukt.