
Nationella minoriteter
Låt filmen bli ett verktyg och kunskapsspridare kring nationella minoriteter.
Film stärker språk, identitet och kunskap om varandra.
Svenska Filminstitutet har i uppdrag att främja tillgången på film för barn och unga på de nationella minoritetsspråken.
Läs mer om vårt arbete här: Nationella minoriteter (filminstitutet.se)
FILMPEDAGOGISKT MATERIAL FÖR FÖRSKOLA
Språklek med film (filminstitutet.se)
En pedagogiskt material med film som språkutvecklande verktyg i arbetet med nationella minoritetsspråk enligt läroplan i förskolan. Detta material introducerar tre filmpedagogiska metoder vars syfte är att underlätta för förskollärare och annan personal att arbeta språkutvecklande med de nationella minoritetsspråken. Verktyget kräver varken förkunskaper i de nationella minoritetsspråken eller i filmpedagogik och filmskapande.
FILMPEDAGOGISKT MATERIAL FÖR SKOLAN (HÖGSTADIET)
I läroplanen står att skolan ska undervisa om nationella minoriteter. Filminstitutet har tagit fram ett filmpedagogiskt paket, som underlättar denna undervisning och som lyfter filmens möjligheter till bättre lektioner.
I paketet ingår följande filmhandledningar:
Kid Svensk (Nanna Huolman, 2007). Minoritet: sverigefinnar.
Dramakomedi om 12-årig Kid som brottas med sin sverigefinska bakgrund när hon reser med sin mamma från Sverige till Finland.
Kådisbellan (Åke Sandgren, 1993). Minoritet: judar.
Självbiografisk dramakomedi om en judisk pojkes tuffa uppväxt i 1920-talets Stockholm.
Sameblod (Amanda Kernell, 2017). Minoritet: samer.
Drama om samiska Elle Marja som växer upp i rasbiologins tidevarv i 1930-talets Sverige.
Tala! Det är så mörkt (Suzanne Osten, 1993) Minoritet: judar.
Drama om mötet mellan en judisk läkare och en ung nynazist i 1990-talets Sverige.
Taikon (Gellert Tamas och Lawen Mohtadi, 2015) Minoritet: romer.
Dokumentär om författaren och romska medborgarrättskämpen Katarina Taikon.
Turpa kiinni minun haters (Jon Blåhed, 2019) Minoritet: tornedalingar.
Kortfilm om 22-åriga Maja som återvänder till Tornedalen efter ett dödsfall i familjen.
Elina – som om jag inte fanns (Klaus Härö, 2003). Minoritet: tornedalingar
Drama om nioåriga Elina som gör uppror mot förtryckeav tornedalska skolbarn i 1950-talets Norrbotten.
FILMSKAPANDE SOM SPRÅKSTÄRKARE
I det uppdraget ser vi många möjligheter för filmen att ta plats och skapa möjligheter, i arbetet kring och med nationella minoriteter och urfolk, inte minst Många språkstärkande insatser kan koppla filmpedagogik till sig. Att få skapa sin egen berättelse, kanske delvis eller helt på sitt språk, stärker språkutveckling och självförtroende.
VISA FILM
Filmhandledningssidan visar också fler filmer på tema nationella minoriteter. Du hittar dem genom att antingen söka på detta tema eller respektive minoritetsspråk.
Publicerad 22 mars 2019