Filmpedagogik
De utvalda regissörerna i kortfilmssatsningen GLÖD
De utvalda regissörerna i kortfilmssatsningen GLÖD. Övre raden: Maria Fredriksson, Alecio Araci, Liina Johansson, Gunnar Bergdahl, Julián Quevedo. Nedre raden: Julia Qvarnström, Sanna Kalla, Kamelia Pebdani, Lina Puranen och Jonah Seften

Nationella minoriteter

Låt filmen bli ett verktyg och kunskapsspridare kring nationella minoriteter.

Film stärker språk, identitet och kunskap om varandra.
Svenska Filminstitutet har i uppdrag att främja tillgången på film för barn och unga på de nationella minoritetsspråken.

FILMPEDAGOGISKT FÖR SKOLAN

I läroplanen står att skolan ska undervisa om nationella minoriteter. Filminstitutet har tagit fram ett filmpedagogiskt paket, som underlättar denna undervisning och som lyfter filmens möjligheter till bättre lektioner.
I paketet ingår följande filmhandledningar:

Kid Svensk (Nanna Huolman, 2007). Minoritet: sverigefinnar.
Dramakomedi om 12-årig Kid som brottas med sin sverigefinska bakgrund när hon reser med sin mamma från Sverige till Finland.
Kådisbellan (Åke Sandgren, 1993). Minoritet: judar.
Självbiografisk dramakomedi om en judisk pojkes tuffa uppväxt i 1920-talets Stockholm.
Sameblod (Amanda Kernell, 2017). Minoritet: samer.
Drama om samiska Elle Marja som växer upp i rasbiologins tidevarv i 1930-talets Sverige.
Tala! Det är så mörkt (Suzanne Osten, 1993) Minoritet: judar.
Drama om mötet mellan en judisk läkare och en ung nynazist i 1990-talets Sverige.
Taikon (Gellert Tamas och Lawen Mohtadi, 2015) Minoritet: romer.
Dokumentär om författaren och romska medborgarrättskämpen Katarina Taikon.
Turpa kiinni minun haters (Jon Blåhed, 2019) Minoritet: tornedalingar.
Kortfilm om 22-åriga Maja som återvänder till Tornedalen efter ett dödsfall i familjen.
Elina – som om jag inte fanns (Klaus Härö, 2003). Minoritet: tornedalingar
Drama om nioåriga Elina som gör uppror mot förtryckeav tornedalska skolbarn i 1950-talets Norrbotten.

FILMSKAPANDE SOM SPRÅKSTÄRKARE

I det uppdraget ser vi många möjligheter för filmen att ta plats och skapa möjligheter, i arbetet kring och med nationella minoriteter och urfolk, inte minst Många språkstärkande insatser kan koppla filmpedagogik till sig. Att få skapa sin egen berättelse, kanske delvis eller helt på sitt språk, stärker språkutveckling och självförtroende.

VISA FILM

Filmhandledningssidan visar också fler filmer på tema nationella minoriteter. Du hittar dem genom att antingen söka på detta tema eller respektive minoritetsspråk.

Skriv ut