Det stora äventyret
Arne Sucksdorffs dramatiserade naturfilm om två pojkar och en utter blev en internationell succé som vann priser såväl på filmfestivalen i Cannes som i Berlin.
Spelfilm/Dokumentär
År: 1953
Regissör: Arne Sucksdorff
Skådespelare: Anders Nohrborg, Kjell Sucksdorff, Sigvard Kihlgren, Arne Sucksdorff
Längd: 95 min
Åldersgräns: Barntillåten
Rekommenderad ålder för barnpublik: 7-9 år
Filmen finns med engelsk text.
Rättigheter: AB Svensk Filmindustri.
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Här finns filmhandledning till filmen.
Stillsamma morgonbilder ackompanjerade av fågelkvitter. Regissören Arne Sucksdorff växlar mellan helbilder på en sjö och skog och närbilder på ett daggstänkt spindelnät. Solen avspeglas i vattnet. En ny dag börjar. Två rävungar visas i bild. "Inte långt från gården ligger rävarnas lya", säger berättarrösten. Rävarna är nyvakna och badar i morgonljus. Vi hör vardagsljud från den närbelägna gården. En hund skäller, hönor kacklar. En av rävungarna öppnar sina ögon och lyssnar noga. Musik börjar spela och in i bilden kommer rävmamman med vad som visar sig vara frukosten, hönan.
Det stora äventyret hade premiär 1953 och är en dramatiserad naturfilm, vackert filmad i svartvitt och med en notis om att inga karaktärer i filmen är skådespelare. De spelar dock sig själva och/eller andra.
Sucksdorff hade varit verksam i filmbranschen under en längre tid när han påbörjade sin första långfilm. Under 40-talet hade han gjort ett femtontal kortfilmer och med Människor i stad (1947) var han den första svensk någonsin att vinna en Oscar, och den förste överhuvudtaget att få en Oscar för en kortfilm.
Internationellt uppmärksammad och prisad, respekterad främst för sina djur- och naturfilmer, bestämde sig således Sucksdorff i början av 50-talet för att filmatisera ett lodjurs vandring från Norrland till mellansverige. Vandringen skulle ta lodjuret genom naturområden av olika slag, men också till områden som hade industrialiserats och urbaniserats av människohänder. Filmen skulle skildra naturområden i förändring, men också människans förhållningssätt till djur och natur, och vice versa.
Filmen drabbades av en del svårigheter som fördröjde produktionen. Bland annat drog sig Sucksdorffs producent ur. Sucksdorff stöttades av privatfinansiärer, bland andra Dag Hammarskjöld, men de ekonomiska bekymren löstes dock först mot slutet av inspelningen då Sandrews trädde in och med ett lån garanterade filmens färdigställande.
Sucksdorff övergav också idén med lodjuret när han drabbades av hjärnhinneinflammation vilket ledde till en flera månaders lång paus i produktionen. Under konvalescensen omarbetade han filmens synopsis; lodjurstemat sköts i bakgrunden och i centrum ställdes barnens och de vuxnas förhållande till naturen. Inflytande på handlingen fick även en gåva från Överkalix: utterungen som blev filmens "Utti".
Det stora äventyret är bitvis oerhört stiliserad och går utanför det som antas vara den enbart dokumentära observationen. Kameran placeras vid vapenmynningen när det ska avfyras ett skott, för att i nästa klipp befinna sig i gräset dit skottet avfyrats. I ett annat klipp filmar kameran händelserna från en ugglas utsikt och vi bjuds in att se det som händer i skogen bokstavligen från ett fågelperspektiv. Sucksdorffs stilisering förhöjer filmupplevelsen och placerar tittaren mitt i en dramatiserad naturupplevelse lika sann och falsk som all annan representation av verkligheten runt omkring oss. Många naturfilmer brukar konstrueras utifrån djurens förmänskligande, vilket man förmodar ska öka empatin för de avfilmade "karaktärerna". Även här förvandlas djuren ibland till antropomorfiska varelser, de skildras som små pojkar. Sucksdorff försöker dock undvika naturromantiken.
Det stora äventyret är en av få filmer som vunnit priser på både filmfestivaler i Berlin och i Cannes. Den vann det internationella priset i Cannes och silverplaketten i Berlin. Den skickades vidare till festivaler runt om i världen och räknas idag som en klassiker, nationellt och internationellt. Sucksdorff blev ett stort internationellt namn inom den dokumentära filmen vilket gjorde att han kunde göra fler dokumentär- och spelfilmer runt om i världen.
Text: Sanjin Pejkovic (2015)