Fästmö uthyres
Eva Dahlbeck briljerar i Gustaf Molanders 50-talskomedi där hon startar en firma som (nästan) åtar sig vad som helst. Medverkade gjorde också Karl-Arne Holmsten, Dagmar Ebbesen och Gunnar Björnstrand.
Spelfilm
År: 1950
Regissör: Gustaf Molander
Skådespelare: Eva Dahlbeck, Karl-Arne Holmsten, Dagmar Ebbesen, Gunnar Björnstrand
Längd: 91 min
Åldersgräns: Barntillåten
Rättigheter: AB Svensk Filmindustri.
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Fästmö uthyres handlar om en ful porslinspjäs och en söt kontorist spelad av Eva Dahlbeck. När hennes chef döms för förskingring och alla på kontoret blir utan jobb, står hon inte ut med att se trotjänaren Dagmar Ebbesen gråta. Hon hittar på att de allihop ska starta allservicefirman Vi kan! tillsammans. Där ska man kunna beställa precis vad som helst; från hundrastning och högläsning till luciatåg, syltkok och bridgepartners. "Busvasst!"
De får fler klienter än de hinner med; de ska skriva nekrologer, passa fritt uppfostrade barn, spåra upp porslin, spela bridge med Thor Modéen och läsa högt ur vågade romaner. Med nekrologerna är det inga problem, men den desperata barnvakten tar till rottingen, bridgespelarna hänger i strupen på varandra och Shakespeare-aktören Gunnar Björnstrand blir så generad av att läsa högt om neddragna gördlar och mjölkvita magar att han blir ivägkörd.
Vi kan! säger ja till alla uppdrag. Utom ett. När rikemansonen Karl-Arne Holmsten vill att firmans vd ska spela hans fästmö säger hon nej. Han gör allt för att övertala henne, men Eva Dahlbecks Margit Berg är orubblig. Så orubblig en kvinna kan bli i en femtiotalskomedi.
"Men jag bad att få tala med direktören!" Det finns inte en klient som inte tror att Margit Berg är direktörens sekreterare. Hennes manliga kollegor är inte bättre. "Hon ser ju inte så illa ut: friska tänder, rosig hy, violögon, gropar i kinderna... Men om vd skulle möta den anstormande kundkretsen i något mer pinuppigt?" Det blir ingenting med det.
"Pansarskeppet Kvinnligheten" kallade Ingmar Bergman Eva Dahlbeck. Rollen som Desirée Armfeldt i Sommarnattens leende, aktrisen som får Gunnar Björnstrand och Jarl Kulle att duellera, gav henne världsrykte. Den enda rollfigur hon själv var nöjd med, statarhustun Rya-Rya i Alf Sjöbergs Bara en mor, bestämmer också själv. I Gustaf Molanders filmatisering av danska Susanne Palsbos komedi "En pryd for enhver familie" räddar Dahlbecks kvicktänkta kontorsflicka sina manliga kollegor, vilkas enda idé är att gå till pantbanken. Karl-Arne Holmsten, en av fyrtiotalets stora komediaktörer, spelar en stalkad reklambyråchef som inte har en chans mot den driftiga direktrisen. I jumperset och förståndiga skor ger hon sig dödsföraktande in bland societetsskönheter med svarta hjärtan och strutsfjädrar på huvudet. Vem vet hur långt Margit Berg hade kunnat gå i ett annat decennium.
I Arbetaren ansåg Lasse Bergström att Gustaf Molander "i stort sett [...] skjutit en femetta med detta lustspel, som visar att även svensk film kan komma nån vart, när det goda humöret är med". Eva Dahlbeck "gör sin infallsrika yrkeskvinna med så stort behag, att man gärna sällar sig till männen som faller i förtjusning kring henne."
Stockholms-Tidningens Robin Hoods tyckte att Fästmö uthyres var ett misslyckat försök att göra P G Wodehouse på svenska: "Manuskriptet härstammar från andra pennor men stilen är hans, fast karusellen inte kretsar kring en avelssugga utan en hisklig bordsdekoration [...] från det yppiga 1800-talet. Den stjäls och säljs och efterspanas och kommer till rätta och kommer bort igen och i förbifarten skisseras en rad människoprofiler, hopbundna av en lika flugig som konstruerad intrig."
Den danska författaren och tidningsredaktören Susanne Palsbo skrev romanen "En pryd for enhver familie" 1944, och i Molanders filmatisering av pjäsen stod Thor Modéen (1898-1950), en av det svenska scenlivets populäraste komiker, för sista gången framför kameran. Eller satt – han är en av bridgespelarna.
Text: Nina Widerberg (2016)