Från vinterviste till sommarfjäll
Stig Wesslén, Sveriges första stora dokumentärfilmare, följer jokkmokksamernas nomadliv under sju år på under 40-talet. Hans mål var att dokumentera deras levnadssätt innan det var för sent.
Dokumentär
År: 1949
Regissör: Stig Wesslén
Längd: 64 min
Åldersgräns: Barntillåten
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Stig Wesslén är för många idag ett okänt namn men han var Sveriges första stora naturfilmare. Under flera decennier i mitten av 1900-talet gav han ut flertalet böcker, gjorde ett antal dokumentärfilmer, debatterade och föreläste med stor publik. Hans populära föreläsningar finansierade till stor del hans filmer. Han var utbildad vid Skogshögskolan i Stockholm och hade ett stort engagemang i naturen. Han var civilisationskritisk och ville värna om och vinna gehör för vårt lands vildmark. Under sina många resor i den svenska fjällvärlden fick han också upp ögonen för samernas kultur och hur deras levnadssätt hotades av vattenkraftsutbyggningar och annan samhällsutveckling.
I Från vinterviste till sommarfjäll följer Wesslén jokkmokksamernas nomadliv. Filmen påbörjades 1942 och tog sju år att göra. Wesslén ville dokumentera samernas vandringar då han trodde att det snart kunde vara för sent. Han följer dem och deras renar genom olika årstider i fjällmarkerna. Han går aldrig nära, han utser ingen huvudperson eller skapar något egentligt narrativ. Han filmar bara det kollektiva livet, vardagen, förflyttningarna och den anslående naturen runt omkring. Tält reses, tält packas, renar märks, renar föds, det blir vinter och det blir vår. Till skillnad från den samtida och numera mer kända dokumentärfilmaren Arne Sucksdorff var Wesslén noga med att eftersträva autenticitet.
Från vinterviste till sommarfjäll kostade mycket mer att göra än vad den var budgeterad för. Den fick till slut sin premiär 1949, i närvaro av bland andra statsminister Tage Erlander och statsrådet Gunnar Danielsson. Danielsson hade stöttat filmprojektet under arbetets gång och han menade att filmen borde spridas i en "folkupplaga", för att nå den större allmänheten med dess viktiga och bildande berättelse om traditionell samisk kultur.
Wesslén tog till sig Danielssons idé och gjorde tillsammans med filmaren Rolf Husberg en ny version av filmen. De skrev en historia om pojken Sampo Lappelill och spelade in kompletterande fiktiva scener som de klippte in i Från vinterviste till sommarfjäll. Och redan samma år fick familjefilmen Sampo Lappelill, både fiktiv och dokumentär till innehållet, premiär.
Text: Lova Hagerfors (2015)