Glasblåsarns barn
Filmatisering av Maria Gripes spänningsroman för unga, med Stellan Skarsgård och Pernilla August i rollerna som det fattiga glasblåsarparet som mister sina barn till den barnlösa Härskaren i Önskestad.
Spelfilm
År: 1998
Regissör: Anders Grönros
Skådespelare: Stellan Skarsgård, Pernilla August, Lena Granhagen, Oliver Peldius, Jasmine Heikura, Elin Klinga, Thommy Berggren
Längd: 111 min
Åldersgräns: Tillåten från 7 år
Rättigheter: AB Svensk Filmindustri.
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Här finns filmhandledning till filmen.
I Glömminge i Småland, i början av 1800-talet, lever en fattig glasblåsare med sin fru och två barn, Klara och Klas. Tillsammans är de förvisso lyckliga men de kämpar för att få tillvaron att gå ihop. I närheten lever häxan Flaxa Mildväder. Hennes svarta korp Kloke har blivit av med ett öga, det öga som kan se allt ont.
Någon annanstans, på slottet Önskestad, lever Härskaren och Härskarinnan. När hon önskar sig barn lovar Härskaren att ordna det. Strax därefter dyker han upp på marknaden i Glömminge.
Anders Grönros hade 1991 framgångsrikt regisserat filmatiseringen av Maria Gripes roman Agnes Cecilia – en sällsam historia. Deras samarbete fortsatte med Glasblåsarns barn och Gripes förmåga att blanda magi och fantasi med verklighet passade Grönros berättande väl. Men den här gången blev det en lång och svår produktionsprocess. Produktionen visade sig vara underfinansierad och samtidigt drog inspelnings- och klipptiden långt över tiden. Produktionsplanen höll inte alls och konflikterna växte. Efter många turer blev filmen i alla fall till slut färdig. Kritikerna konstaterade att premiären skjutits upp i över ett år men var överlag positiva till resultatet.
"Glasblåsarns barn, efter Maria Gripes roman, är en av de mest fantasifulla och välgjorda svenska filmer som gjorts på senare tid. Det har varit ett lång och tung produktionsprocess, men det märks inte på resultatet. Filmen både roar och oroar. Den är en magisk saga som väcker starka känslor på många plan. Berättelsens grundtema om att kunna ge och ta emot kärlek som en hel människa förs fram på ett illusoriskt sätt. Hur barnen behandlas är också centralt i historien, det handlar om hur vuxna beter sig mot barn och vad det får för konsekvenser." – skrev Chi An Gramfors i Aftonbladet
"Maria Gripes ton passar Anders Grönros alldeles utmärkt, det visade sig redan i "Agnes Cecilia" häromåret. I "Glasblåsarns barn", där den är ännu starkare, finner han den omedelbart: i kraft av nästan på alla händer lysande skådespeleri, i bilder som är både tydliga och gåtfulla i sin skönhet, samtidigt som de fångar det komplicerade och gripande spelet mellan gott och ont - med sensmoralen utan mörker inget ljus, utan minne inget liv, utan känsla för det materiellt omätbara ingen lycka." – skrev Eva af Geijerstam i Dagens Nyheter
Och filmen är verkligen ett mycket spännande drama, med skräckinslag, som inte är för den allra yngsta publiken. Skådespelare som Elin Klinga (Härskarinnan), Thommy Berggren (Härskaren), Stellan Skarsgård (glasblåsarn) och Pernilla August (glasblåsarns fru) går in i sina roller på fullt allvar, såväl förhöjt och sagolikt som vardagligt och verklighetstroget. Härskarens och Härskarinnans slott, proffsiga inhyrda korpar från Tjeckien och specialtillverkat glas från Orrefors får en att tänka på såväl Alice i Underlandet som Harry Potter, medan glasblåsarns enkla tillvaro snarare för tankarna till Barnen från Frostmofjället. Med just kombinationen av magi och karg realism blir Maria Gripes historia både spännande och gripande.
Text: Lova Hagerfors (2017)