Skyddsängeln
Prisbelönat kammardrama om högborgerlig minister som mordhotad reser till sitt sommarställe med familjen och en livvakt, som visar sig vara medlem i politisk organisation och planerar att mörda ministern.
Spelfilm
År: 1990
Regissör: Suzanne Osten
Skådespelare: Philip Zandén, Etienne Glaser, Malin Ek, Björn Kjellman, Gunilla
Röör, Lena Nylén
Längd: 108 min
Åldersgräns: 11 år
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Den diktatoriska inrikesministern, spelad av regissören Suzanne Ostens följeslagare Etienne Glaser, är med familjen på deras sommarställe. Det är vid 1900-talets början och ministern har slagit ner ett studentuppror och dömt några av de skyldiga till döden. Domarna har väckt mycket ilska och mordhot riktas mot ministern. Han anställer en livvakt som får spendera sommaren med honom och hans familj. Utan att de vet om det är livvakten medlem i en radikal politisk organisation som planerar att mörda ministern. Livvakten, spelad av Philip Zandén, vävs under sommaren in i familjens relationer och får allt svårare att hålla sig till det hemliga uppdraget.
Suzanne Osten, vars föregående film Livsfarlig film inte togs emot väl, fick en revansch med Skyddsängeln. Malin Ek, som spelar ministern fru, belönades med en Guldbagge för bästa skådespelerska och filmen rönte uppmärksamhet utomlands. Den visades på filmfestivalen i Cannes, nominerades till det europeiska filmpriset Felix, prisbelönades på den nordiska filmfestivalen i Rouen och visades med framgång på biografer i USA. Även kritikerna på hemmaplan var positiva. I Expressen skrev Bernt Eklund: "Skildringen av familjen är mästerlig. Ett fort och ett fängelse - men framför allt en levande organism utanför världen men en del av världen likafullt. En sensuellt varm, för att inte säga överhettad, atmosfär bäddar in motsättningarna ... Suzanne Osten behärskar de stora uttrycken, vet hur hon ska använda de vidlyftiga gesterna och de drastiska bilderna – kan ta de våghalsiga sprången utan att landa i patetik och pinsamhet. Hennes bilder av högborgerlighetens odiskreta charm är roliga och drastiska."
Osten arbetade som vanligt med ensemblen från sin teater Unga Klara och liksom många gånger förr improviserade de till stor del fram filmen, som är ett tätt kammardrama. De repeterade scenerna men inte själva replikerna och ägnade mycket tid åt att utforska relationerna mellan familjemedlemmarna, mamman som stöttar maken bäst hon kan och de snart vuxna barnen som ifrågasätter faderns principer. Likt många Ostens verk är barnens beroende av föräldrarna ett närvarande tema.
Filmen är också en tydlig uppgörelse med borgerligheten. Livvakten som kommer från en helt annan värld än ministern och hans familj får kliva rakt in i deras universum. Med hans hatiska blick synliggörs deras liv och isolering från andra delar av samhället, samtidigt som hans egen världsbild inte blir lika självklar när han så fysiskt blir en del av deras värld.
Sammantaget ställer Osten och hennes ensemble frågan: Har man någonsin rätt att döda en annan människa?
Osten dedikerade filmen, som byggde på romanen Der letzte Sommer, Eine Erzählung in Briefen av Ricarda Huch, till den amerikanske filmregissören John Cassavetes. Hon har förklarat varför: "När det gäller film har just Cassavetes lärt mig väldigt mycket. Han hade en speciell kärlek till skådespelarkonsten och till teatern, en kärlek som jag delar."
Text: Lova Hagerfors (2015)