Uppehåll i myrlandet
Baserad på en novell av Eyvind Johnson, och "med en kamera som aldrig varit fastlåst i Råsunda", gav denna kortfilm från 1965 med spelplats Norrland en försmak av Jan Troells stora begåvning och snara genombrott.
Kortfilm:
År: 1965
Regissör: Jan Troell
Skådespelare: Max von Sydow, Allan Edwall, Karl Erik Flens, Sten Beyron
Längd: 30 min
Åldersgräns: Barntillåten
Filmen finns med engelsk text.
Rättigheter: AB Svensk Filmindustri.
Boka filmen för biografvisning i Filminstitutets distribution.
Uppehåll i myrlandet (1965) var Jan Troells trettonde kortfilm och är kanske än i dag den mest kända och uppskattade. Sannolikt hör detta samman inte enbart med filmens kvaliteter utan också synen på filmen som en slags förövning till långfilmsdebuten ett år senare. Där Här har du ditt liv (1966) baserades på Eyvind Johnsons romansvit Romanen om Olof hämtade Uppehåll i myrlandet – 30 minuter lång – sin förlaga i en novell med samma namn, skriven av samme Johnson 1934.
Liksom i flera av Troells tidigare kortfilmer finns det något Dziga Vertovskt självförlösande i filmens utgång; en metafilmisk blick på filmen som mekanisk rörelse. Här är den första bilden en stillbild av ett lokomotiv, som zoomas in. Efter det ett collage av sammanhängande stillbilder på en person i aktion, samtidigt som åskådaren hör ett dissonant gnissel, ett tåg som bromsar in, vilket skapar en opposition mellan ljud och bild. Detta utsnitt av modernitet övergår därefter, karakteristiskt för Troell, till en konkret arbetarkontext.
Ljudet orsakas nämligen av en rallare (Max von Sydow) som en dag hoppar av tåget vid en liten station i den lappländska obygden. Till omgivningens kompletta oförståelse och häpnad; medarbetarna som snart tvingas rulla vidare utan bromsaren, och inte minst stinsen, som inte kan förstå vad det tagit åt mannen.
För hans hand ligger emellertid ett stilla uppror mot statens reglementen och vardagens lunk. Egentligen inte så mycket ett uppror som ett begrundande över sakernas tillstånd. Bort från stress och rutiner har von Sydows rallare bestämt sig för att checka ut från verkligheten, kanske för att landa i en mer ursprunglig version av densamma. Med den utomståendes blick förefaller han bättre lämpad att uppskatta skönheten i trakten, där lokalinvånarna annars bara ser elände.
Av banvakten (Allan Edwall) lånar avhopparen ett järnspett, med vilket han lyckas sätta ett rejält stenblock i rullning utför ett stup. Där banvakten ser galenskap lever rallaren upp av den symboliska motståndshandlingen.
Om än bara löst antytt rymmer så filmen den civilisationskritik som Troell gjort sig känd för, ett ifrågasättande av samhällets vanemässiga beteenden, från "Myrlandet" här till Sagolandet senare och då mycket mer högljutt. Till den realistiska jordmånen adderar Troell ett modernistiskt bildspråk som kombinerar avståndsbilder med närbilder samt subjektiva perspektiv i form av frysta bilder.
Med anledning av premiären av Uppehåll i myrlandet, som lanserades som ett avsnitt tillsammans med tre andra skandinaviska kortfilmer, skrev Lasse Bergström i Expressen specifikt och tämligen förutseende om Jan Troell: "Han arbetar utan hänsyn till konventioner, med en kamera som aldrig varit fastlåst i Råsunda, och han är efter den här bravaden det största löftet svensk film har i dag."
Text: Jon Asp (2015)