Ta del av filmsamlingarna

Nya titlar i distributionen

Filminstitutet digitaliserar löpande filmer ur det svenska filmarvet och nya filmer tillkommer i vår distributionskatalog vartefter de blir restaurerade och digitaliserade. Här är de senaste titlarna!

 
Värmlänningarna, 1957, Göran Gentele 
Pjäsen "Wermlenningarne" var populär som förlaga redan i den svenska filmhistoriens begynnelse, och filmatiserades ett flertal gånger under 1900-talets första hälft. Berättelsen som kallats för Värmlands "Romeo och Julia", är i Genteles tappning full av färgsprakande miljöer och flera nya, unga skådespelare såsom Per Myrberg, Mona Malm och Björn Gustafsson. Pjäsens undertitel "Sorglustigt tal-, sång- och dansspel" säger väl allt!




491, 1964, Vilgot Sjöman
Vilgot Sjömans första skandalfilm baserades på författaren Lars Görlings uppväxtskildring om ungdomar, minst sagt, på glid. Den skapade med sina kontroversiella sexuella inslag, en stormande cencurdebatt.
Sjöman kommenterade själv debatten, bland annat med orden "Det skulle inte falla mig in att bagatellisera farorna av en film bara därför att jag själv råkat göra den. Men jag tror att vi alltid är tvungna att ta risker för att kunna förmedla kunskap."

 

 
Miraklet i Valby, 1989, Åke Sandgren
Prisbelönt svensk-dansk samproducerad science fiction, som lyfter frågor om tiden, tron, döden, livet och kärleken, i berättelsen om ungomdar som via radioutrustning hamnar på äventyr i medeltiden. Ingmar Bergman skrev om filmen "Ibland händer det att man ser en film och med entusiastisk avundsjuka tänker: den här rullen skulle jag velat göra själv.' Behöver jag tillägga att detta är absolut högsta beröm."




Dunungen, 1919, Ivan Hedqvist
Skådespelaren Ivan Hedqvist ska ha spelat Onkel Theodor 400 gånger på scenen. I sin regidebut tar han åter rollen som den åldrande och barske patronen, vars hjärta växer och nästan brister av ömhet för den unga, hjärtliga kvinna som ämnar äkta hans egen brorson. Filmfotografen Julius Jaenzon, som räknas som en av svensk filmhistorias främsta, stod för fotot vid denna och de flesta av de klassiska Lagerlöf-filmatiseringarna under 1910- och 1920-talen.



Charlotte Löwensköld, 1979, Jackie Söderman
Selma Lagerlöfs historia om den livfulla Charlotte Löwensköld och prästen som kämpar med sin tro och gudsfruktan, filmatiserades av "Hem till byn"-regissören Jackie Söderman, och gjordes både som långfilm och i en version som tv-serie. I rollistan syns bland andra Sven Wolter, Sickan Carlsson, Arja Saijonmaa och Gunnar Björnstrand.

 


Tillsammans, 2000, Lukas Moodysson
Den numera klassiska skildringen av ett kollektiv på 1970-talet, med Carl Johan De Geers scenografi och några oförglömliga rollprestationer, inte minst bland barnaktörerna. Moodyson ville se vad som hände när man hade ett koncentrat av mänskliga relationer i ett och samma hus, och resultatet hyllades både för sitt allvar och sin humor.

 


Vallfarten till Kevlaar, 1921, Ivan Hedqvist
"Religiös mystik och svärmisk känslosamhet i en blandning vi hittills aldrig ställts inför ", skrev recensent i SvD. Filmen är likt Sjöströms Terje Vigen baserad på en dikt. I denna filmatisering gör dock regissören det än mer exerimentellt genom att låta Heinrich Heines verser vara den enda texten genom filmen. Till premiären uppfördes bland annat delar av tonsättaren August Södermans körverk inspirerad av samma dikt.

 


Rid i natt! 1942, Gustaf Molander
Eva Dahlbeck debuterar i filmatisering av Vilhelm Mobergs beredskapsroman, om ett bondeuppror på 1650-talet. Författaren skrev boken 1940,  just hemkommen från beredskapstjänst och mycket berörd av händelserna tidigare under året när tyskarna ockuperade Danmark och Norge. Filmen fick beröm för sitt foto och skakade om publiken med sina spänningsfyllda scener.

 


Prästänkan, 1920, Carl Th. Dreyer
Ung präst i norsk 1600-talsförsamling ärver ofrivilligt företrädarens åttioåriga änka, och väntar på att hon ska dö. Ett av stumfilmstidens mest gripande verk, med drag av En kvinnas martyrium. "Allt den jäveln gör är fantastiskt" skrev New Yorkers aktade kritiker Pauline Kael om Dreyer - en av filmhistoriens mest inflytelserika auteurer.

 


Nybyggarna, 1972, Jan Troell
Andra delen av Jan Troells Moberg-filmatisering, om Karl-Oskar och Kristina som försöker bygga ett nytt liv i Minnesota med ständiga utmaningar. Filmerna Utvandrarna och Nybyggarna hör till den svenska filmhistoriens mest älskade verk. Inte minst i Amerika blev filmerna en succé bland kritikerna. Troell berättade om deras land.

 


Jag är nyfiken - blå, 1968, Vilgot Sjöman
"Hur i helvete ser 'den intelligenta kroppen' ut?? Lena Nyman bet ifrån när Artur Lundquist kallat hennes kropp dum. Filmen är fortsättningen på regissörens uppseendeväckande Jag är nyfiken - gul, med osedvanligt många nakenscener och undersökande av det svenska klassamhället.


Iris och löjtnantshjärta, 1946, Alf Sjöberg
Ett av den svenska 1940-talsfilmens stora kärlekspar  - Alf Kjellin och Mai Zetterling, möts i denna bitterljuva historia baserad på romanen med samma namn. Kärlekshistorien mellan den unge löjtnanten och hembiträdet,  imponerade på Biennalen i Venedig, och Zetterling fick där pris för sina insats.

 

 


Månen är en grön ost , 1977, Mai Zetterling
Zetterling vidgar sina gränser och gör en experimentell långfilm, tretton år efter långfilmsdebuten Älskande par. "En film för stora barn och små vuxna", sa Zetterling, som leker med förmänskligade färger, clownkonster, nonsensrim och förvrängda bilder. I ensemblen ser vi en ung Ewa Fröling i början av hennes filmkarriär - i rollen som en violett harpist.

 


Bröderna Lejonhjärta, 1977, Olle Hellbom
Astrid Lindgrens magiska äventyrsklassiker om världar bortom jordelivet som rymmer både paradisiska Körsbärsdalen och förtryckta Törnrosdalen. Filmen kom att betraktas som regissören Olle Hellboms bästa Lindgren-filmatisering.

 


Strul, 1988, Jonas Frick
Hyperaktiv kamera och febril klippning i actionkomedi med artisten Björn Skifs i huvudrollen, som även var medförfattare till filmens manus. Regissören Jonas Frick hade tidigare arbetat i reklam-
och musikvideobranschen, och tidens recensenter funderade över hur 2000-talets publik skulle granska bildlösningarna i denna film, med dess "vildsinta berättaridéer från rockvideons och reklamfilmens överskruvade världar..".

  

 
Eld,lera och människor: Kooperativa Förbundet visar en film om Gustavsberg och Gustavsbergs porslin, 1942, Kaj Tenov
Kortfilm om Gustavsberg, samhället och porslinsfabriken.

 


En kille och en tjej, 1975, Lasse Hallström
Tidningsbud med journalistexamen gör sin bedragna flickvän galen i Lasse Hallströms långfilmsdebut. Manus skrev Hallström ihop med filmens huvudperson "Brasse" Brännström.

 


Ett paradis utan biljard, 1991, Carlo Barsotti
Biljardfanatiker från toscansk håla får jobb i drömlandet Sverige, landet där man viskar när man pratar, där kaffet är diskvatten, där man får mjölk till maten och där det inte finns några biljardbord. 

 


Bomsalva,1978, Lars Molin
Sprängare som förlorat sina kamrater tvingas borra i bergväggar med dynamit. Molins far var sprängare, och den laddade debutfilmen bygger på verkliga händelser.

 


Utvandrarna, 1971, Jan Troell
Första delen av Jan Troells filmatisering av Vilhelm Mobergs romansvit, om hur svenskar under 1800-talet massutvandrade från hungersnöd och förtryck i Sverige till Amerika i hopp om ett bättre liv. Liv Ullmann vann en Golden Globe för sin roll som Kristina.

 


Älskande par, 1968, Mai Zetterling
Förbjudna lustar, depraverad överklass och klasshat i Mai Zetterlings första långfilm, där tre kvinnor minns varför de hamnade på BB. Efter partier av Agnes von Krusenstjernas "Fröknarna von Pahlen".

Se trailer till Älskande parfilmarkivet.se


Längtan till havet, 1931, John W Brunius
När Marcel Pagnols pjäs Marius blev film, gjorde man en fransk, en tysk och en svensk version samtidigt. Längtan till havet utspelas i Marseilles hamnkvarter, där Edvin Adolphson slits mellan Inga Tidblad och sin längtan ut på haven.

 

Thora van Deken, 1920, John W Brunius
Danska nobelpristagaren Henrik Pontoppidans berättelse om moder som slåss för sin dotters arvsrätt och tar lagen i egna händer, blev till en film som imponerar på många plan - berättartekniskt, fotografiskt och skådespelarmässigt. Teaterdrottningen Pauline Brunius gör i titelrollen sin första och kanske främsta filminsats framför kameran.

 

Långt borta och nära, 1976, Marianne Ahrne
Nyanställda mentalvårdaren Mania gör allt för att få en stum ung man att tala, och en cynisk psykiater utnyttjar hennes hängivenhet. Marianne Ahrne fick en Guldbagge för sin passionshistoria.

Se trailer till Långt borta och nära på filmarkivet.se

 

  
Brother Carl, 1971, Susan Sontag
Relationsdrama med Keve Hjelm som försöker tämja skygg dansare som slutat tala och stumt barn är besatt av ljud. Den amerikanska författaren och debattören Susan Sontag gjorde totalt fyra långfilmer, varav två i Sverige.

 


Diagonalsymfoni,1925, Viking Eggeling
Den svenska konstnären Viking Eggeling var del av avangardet i 1920-talets Europa. Hans enda film är en milstolpe för den abstrakta och animerade filmen.

 


Hip hip hurra! 
1987, Kjell Grede
Stellan Skarsgård gestaltar en glädjerusande Krøyer i bildskön film om den kända konstnärsgruppen ”Skagenmålarna” i 1800-talets Jylland. Vann Guldbagge för både bästa regi och bästa kvinnliga skådespelare.

 


Frånskild, 1951, Gustaf Molander
Vackert foto i film med Inga Tidblad i rollen som hustrun som efter olycklig skilsmässa hittar sin egen väg. En av tre filmer där Gustaf Molander regisserar Ingmar Bergmans manus, vilket skrevs i samarbete med Herbert Grevenius.

 


Eva, 1948, Gustaf Molander
Kritikerrosad film om ung man som brottas med skuld och gudstvivel.
Recensent Bengt Idestam-Almqvist skrev vid premiären ”Eva bevisar åter hur viktigt det är för en första rangens filmförfattare att bli iscensatt av en första rangens regissör. […]".
En av tre filmer där Gustaf Molander regisserar Ingmar Bergmans manus.

 


Kvinna utan ansikte, 1947, Gustaf Molander
Gunn Wållgren förför den gifta Alf Kjellin i intensiv film noir med expressionistiskt foto. En av tre filmer där Gustaf Molander regisserar Ingmar Bergmans manus, vilket skrevs i samarbete med Molander.

 

Hitta alla digitaliserade titlar i distribution här!

Skriv ut