Foto: Fredrik Zillén

Slutspurt för Rookie-projektet

Nyheter om svensk film

Filmkonsulent Andrea Östlund presenterade idag torsdag två färdiga, ett pågående och två framtida Rookie-projekt.


Filmkonsulent Andrea Östlund presenterade Rookie-projekt under Stockholms filmfestival. Foto: Fredrik Zillén

Rookie-projektet, som startade hösten 2007, är ett initiativ för att finansiera och vitalisera svensk långfilm. Projektet finansieras av Svenska Filminstitutet, Sveriges Television och Film i Väst. Fem långfilmer finansieras och det är första- och andragångsregissörer som har fått chansen. Ambitionen har varit att pröva nya talanger, ny teknik, nya arbetsmetoder och alternativa distributionsformer.

Projektet har administrerats av Film i Väst och stödbesluten har tagits av filmkonsulenten Andrea Östlund. Totalbudgeten för fem filmer är 35 miljoner kronor.

Två Rookie-filmer är redan färdiga, ”Karaokekungen” i regi av Petra Revenue (producent Martin Persson och Annika Hellström/Anagram Produktion) och ”Guidance” i regi av Johan Jonason (producenter Mimmi Spång och Rebecka Lafrenz/Garagefilm). Den tredje filmen är Håkan Lius ”Miss Kicki” som just börjat sin inspelning, bland annat i Taiwan. Filmen produceras av Lizette Jonjic/Migma Film. De två första filmerna ska ha premiär på Göteborg Film Festival.

Andrea Östlund, är du nöjd med filmerna?
- Ja, jag är väldigt nöjd och kan verkligen försvara mina val. De är bra Rookie-projekt - Petra Revenue har aldrig tidigare regisserat film och har ett udda språk, Johan Jonason kommer ifrån konstvärlden och har tidigare gjort kortfilm. Håkon Liu är visserligen utbildad vid Filmhögskolan men det hade nog i alla fall tagit några år innan han fått chansen att göra långfilm.

Nästa projekt blir ”Isolerad”, regi, manus och klippning av Johan Storm och Johan Lundborg. Producent är Anita Oxburgh /Migma. Filmen, som redan är inspelad, beräknas få premiär hösten 2009.

”Isolerad” handlar om Frank som är en duktig student utan vänner. En nyinflyttad granne utser honom till sin beskyddare. Motvilligt dras han in i ett förhållande på liv och död. 

Varför är ”Isolerad” en Rookie-film?
- Till skillnad från de andra filmerna är det här en genre-film, en psykologisk thriller, och jag trycker det är intressant att testa även det inom projektet. Inspelningsmässigt är den Rookie-aktig – med billig teknik, väldigt litet team, få platser och mycket material.

- Jag vill också tillägga att den här filmen har fått hälften så mycket pengar från Rookie som de andra filmerna.

Har regissörerna gjort film tidigare?
- Ja, de har senast gjort novellfilmen ”Rosenhill”, som ingår i novellfilmsprojektet.

Och så är det en film kvar. Här finns inget projekt utsett utan det går bra att ansöka om pengar fram till den 1 mars 2009. Men en sak är helt säker – filmen ska regisseras av en kvinna.

Varför?
-Enligt filmavtalet bör vi arbeta efter 40/60-målet i svensk film. Eftersom tre av de tidigare filmerna är regisserade av män ska - inte bör - nästa projekt följaktligen ha en kvinnlig regissör. Kommer det inte in några bra projekt så kan vi ju diskutera om det verkligen finns ett jämställdhetsproblem i svensk film. Men det skulle förvåna mig, eftersom det går ut lika många kvinnor som män från filmskolorna. Det finns många kvinnliga regissörer och här får de ju chansen att arbeta med ett från början fullfinansierat projekt.

- Jag vill också sätta ett avtryck med den sista filmen.

Är det bra med kvotering?
- Det är intressant i en övergångsperiod. Kvalitet handlar inte om kön, och jämställdhet är ju också ett kvalitetsbegrepp.

Hur många projekt som du fått in har haft en kvinnlig regissör?
- Jag har inte räknat exakt, men av de 280 ansökningar vi fått in har cirka 15 % haft en kvinnlig regissör.

Är det någon som varit intresserad av att göra film för andra fönster än biografen?
- Fortfarande är det ju så att 99 % vill debutera på biograf, en slags romantisk idé om att man annars inte gör film på ”riktigt”. Jag tror att det kommer att förändras, men just nu tänker de allra flesta biografduk.

I och med den femte filmen upphör Rookie-projektet. Enligt Andrea finns det dels inte mer pengar avsatta och dels väntar alla på hur ett kommande filmavtal ska utformas.

Vem ska ta hand om talangerna?
- Jag tycker att man ska ställa frågan ”vilken talang ska vi utveckla”? Är det regissörer, producenter eller filmer. En bieffekt av Rookie-projektet är att vi fått fram nya väldigt bra producenter, till exempel Rebecka Lafrenz och Mimmi Spång på Garagefilm, som aldrig stått bakom en långfilm tidigare.

(Under Göteborg Film Festival hålls ett seminarium den 30 januari med rubriken ”Vem ska ta hand om talangerna?”.)

Har det blivit som du tänkt dig?
- Det går inte att göra en utvärdering förrän alla fem filmerna är färdiga. Men, som sagt, jag kan verkligen försvara mina val. Och nu är jag mest spänd på hur många projekt som kommer in innan den 1 mars 2009.



Denna nyhet har tidigare varit publicerad i Filminstitutets nättidning Filmnyheterna.se

Skriv ut