Regissörernas filmval

Biblioteket

I boken Screen epiphanies berättar regissörerna vilken film som var deras filmiska uppenbarelse. Ta del av upplevelserna och låna filmerna.

Screen epiphanies / Geoffrey Macnab

De flesta i Screen epiphanies har svårt att ge Geoffrey Macnab ett svar som endast innehåller en filmtitel så i realiteten får man ta del av många filmupplevelser som påverkat dem. Här ett urval av de trettiotvå personer som fått frågan.

Om sitt val säger Lars von Trier - "The first time I saw it I slept" och  "[T]he last scene of the film, where she is writing out a cheque for him, it's extremely long. It goes on and on and on but it's beautiful".

"I think what indelibly struck me was not so much the comedy of it, which often felt slow, as the compassion in the observation: the observation of small moments, a swinging door", säger Sally Potter om sitt filmval.

"The film is incredibly funny, ironic and smart. It's both innovative and political. As a document of its time, it's a priceless piece of documentation. As a film in it's own right, I find it immensely enjoyable". Så låter Mike Figgis lovord om filmen som bidrar till hans förståelse om vad film är.

Ken Loach erkänner att han egentligen var mer influerad av teater och foto och att han tycker att uppenbarelser är lite väl melodramatiska, men han hittar till slut en film som gav honom något helt annat än det filmerna i England erbjöd.

"I invited my girlfriend to the cinema, fantisising about the bond it would create between the two of us: a relationship blessed by Fellini himself", säger Abbas Kiarostami. Men, fortsätter han, "she wanted me to take her hand - but I didn't want to be disturbed or distracted in any way [..] and we never saw each other again".

Skriv ut