Tecknad bild av en gallskrikande bebis som precis har fötts.
Bild från Topp 3, som visas 30 juli.

Moving Sweden 2019 – förlösande filmsommar i SVT

Nyheter om svensk film

Animerad rom-com, triangeldrama i damfotbollsmiljö, road movie i Tornedalen, ömsint kärleksdrama och skånsk bildpoesi – årets Moving Sweden-filmer bjuder på tvära kast mellan genrerna. För femte året i rad sänds filmerna på SVT under sju sena sommarkvällar i juli och augusti.

Moving Sweden, ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Sveriges Television, är en satsning som vill ge både nya och erfarna filmare tillfälle att söka nya historier, utveckla sina filmiska röster och beröra publiken med starka berättelser. Årets skörd är sju filmer som nu möter den stora publiken för första gången i sommar.

Filmerna visas på SVT2 under sju tisdagkvällar klockan 21.45, och läggs ut på SVT Play samma dag.

Årets filmer och visningstider:

Jimmie av Jesper Ganslandt (2 juli)
Ge allt av Caroline Eriksson (9 juli)
Återvinningscentralen av Julius Jorborg (16 juli)
Min värld i din av Jenifer Malmqvist (23 juli)
Topp 3 av Sofie Edvardsson (30 juli)
Säsong av John Skoog (6 augusti)
Turpa kiinni minun haters av Jon Blåhed (13 augusti)

Läs mer om filmerna:

moving_jimmie.jpgFoto: Måns Månsson / Fasad


Jimmie

Tisdag 2 juli kl 21.45 i SVT2

Fyraåriga Jimmie måste åka på en resa med sin pappa och lämna mamma hemma. Men resan tar aldrig slut och ingen verkar veta vart de ska. Förutom att de är på väg bort från något.

”Jimmie är löst baserad på verkliga händelser och vittnesmål från familjer som tvingats fly från sina hem. Jag ville återberätta deras historier i en lite annan miljö. För att se om vi känner samma sak, eller någonting annat, när det är ett barn som heter Jimmie som flyr för sitt liv. Jag tycker alltid det är sunt att ändra perspektiv, att kliva in i en annan värld om än bara för ett ögonblick. Och då är filmens kraft enastående!” – Jesper Ganslandt

Regissören Jesper Ganslandt slog igenom 2006 med långfilmsdebuten Farväl Falkenberg, som blev fyrfaldigt Guldbaggenominerad (bland annat för Bästa film, regi och manus) och visades på festivaler över hela världen. Han följde upp den med filmer som Apan (2009) och Blondie (2012) som hade premiär på filmfestivalen i Venedig. Jimmie öppnade filmfestivalen i Rotterdam 2018 och hade svensk biopremiär i april samma år. Den kammade hem dubbla Guldbaggenomineringar – för Måns Månssons känsliga foto och Jonas Janssons suggestiva ljuddesign – och har visats på flera internationella festivaler. Ganslandts nya film 438 dagar, efter journalisterna Johan Perssons och Martin Schibbyes uppmärksammade bok, har svensk biopremiär 30 augusti 2019.

Regi och manus: Jesper Ganslandt. Producenter: Juan Pablo Libossart, Hedvig Lundgren, Jesper Kurlandsky, Jesper Ganslandt. Foto: Måns Månsson. Klippning: Magnus Svensson, Mauricio Molinari, Jesper Ganslandt. Musik: Jon Ekstrand. Medverkande: Hunter Ganslandt, Jesper Ganslandt, Christopher Wagelin, Anna Littorin, Ellen Sarri Littorin. Speltid: 90 min.

moving_ge allt.jpgFoto: Jonas Ström / Productions Populaires


Ge allt


Tisdag 9 juli kl 21.45 i SVT2

Fotbollsmålvakterna Elin och Lovisa kämpar båda om den enda platsen i startelvan för det svenska U23-landslaget. Det mynnar ut i ett drama om prestation, konkurrens, maktspel och fotboll. Hur mycket är man egentligen beredd att offra för att nå sin dröm?

Med perfekt tajmning till sommarens fotbolls-VM kommer Ge allt, ett triangeldrama om makt och övergrepp i damfotbollsmiljö. För regi och manus står den malmöbaserade filmaren Caroline Eriksson, själv med en bakgrund som fotbollsspelare, och utbildad vid Fridhems folkhögskola. 2015 vann hon Pixel Talent Award på Pixel Skånes Filmfestival för sin kortfilm Torkat blomster och för Ge allt, som då var på planeringsstadiet. Caroline Eriksson arbetar nu på Fridhems folkhögskola där hon undervisar i film.

Ge allt är fotograferad av Nea Asphäll, som i höstas vann en student-Oscar för Jonatan Etzlers Get Ready With Me (2018). I huvudrollen ser vi Emma Österlöf, som gjort flera roller på Dramaten och under våren varit aktuell i Jane Eyre på Folkteatern i Göteborg. Tränaren spelas av danska Marina Bouras, med Lars von Triers Idioterna och tv-serier som Taxa, Örnen och kommande Når støvet har lagt sig på sitt cv.

Regi och manus: Caroline Eriksson. Producent: Catherine Champagne. Foto: Nea Asphäll. Klippning: Matilda Lind. Musik: Adele Marcia Kosman. Medverkande: Emma Österlöf, Marina Bouras, Britta Hans-Ers. Speltid: 30 min

moving_återvinningscentralen.jpgFoto: Majaq Julén-Brännström / Overcoat


Återvinningscentralen


Tisdag 16 juli kl 21.45 i SVT2

Natten till den 22:a november blir en återvinningscentral utanför Stockholm bombhotad. En misstänkt grips och under förhören med henne kommer ytterligare omständigheter fram. Snart visar det sig att ingenting är vad det inledningsvis tycks vara.

Återvinningscentralen är ett litet försök att förflytta publikens fokus från narrativet – en anställd tar med sig en bomb till ett arbetspass på en återvinningscentral – till filmens form – är det en fiktionsfilm eller en dokumentär jag tittar på? Tanken var att man skulle få möjlighet att leka detektiv på två plan samtidigt, att försöka klura ut vem som har gjort vad, men också om det de har gjort över huvud taget har ägt rum” – Julius Jorborg intervjuad i POV.

Regissören Julius Jorborg är utbildad vid Stockholms filmskola och har också studerat konstvetenskap. Han har gjort flera musikvideos och kortfilmer. Som de främsta inspirationskällorna för Återvinningscentralen listar han japanska Shohei Imamuras A Man Vanishes (1967) och två verk av den amerikanske dokumentärfilmsnestorn Errol Morris: The Thin Blue Line (1988) och Netflix-serien Wormwood.

Julius Jorborg arbetar nu med ett kommande långfilmsprojekt, där Sverige blir först i världen med att utveckla en fullt fungerande, humanoid artificiell intelligens – en robot omöjlig att skilja från en människa – vilket får oväntade konsekvenser.

Regi och Manus: Julius Jorborg. Producent: Johan Seth. Foto: Majaq Julén Brännström. Klippning: Fredrik Alneng. Medverkande: Jesper Bromark, Li Engla Molnár Kronlid, David Arnesen, Dan Ekdahl. Speltid: 30 min.

moving_min värld i din.jpgFoto: Ita Zbroniec-Zajt / Anagram Sverige


Min värld i din


Tisdag 23 juli kl 21.45 i SVT2

Shams och Stella är kära. Men Shams har inte berättat för Stella att hon söker asyl eller att hon har en gammal kärlek, Hanine, som är kvar i Palestina och som hon försöker hjälpa att komma till Sverige. Stella jobbar på Migrationsverket, och när Shams har sin stora intervju där, så sitter Stella mitt emot henne. Shams måste säga sanningen för att få asyl.

Den malmöbaserade regissören Jenifer Malmqvist har studerat filmregi på den prestigefulla Polska Nationella Filmskolan i Łódź. Där träffade hon filmfotografen Ita Zbroniec-Zajt, som studerade filmfoto, och sedan dess har fotat alla Jenifer Malmqvists filmer. 2010 hade examensfilmen Födelsedag premiär på filmfestivalen i Sundance. On Suffocation (2013) – en dialoglös kortfilm om två homosexuella män som straffas till döden – visades också i Sundance, och har dessutom prisats på en mängd internationella filmfestivaler. Den belönades med en Guldbagge för bästa kortfilm 2014.

”Jag gick in i projektet med research som jag gjort inför On Suffocation i bakhuvet, många olika historier som jag hört om just migration och hela den processen. Jag hade träffat flyktingar från Syrien för ett annat projekt som inte blev av, så det känns som om allt strålade samman med Min värld i din. Jag fastande själv för intervjun på Migrationsverket, eller Miggan som vi kom att kalla det rätt snabbt. Hur är det att vara där, i det rummet, med allt som hänt, och du ska sammanfatta ditt liv på ett par timmar, för en okänd människa? Och sen det märkliga kravet på trovärdighet. Jag förstår att det finns, men alla vi som håller på med drama vet ju att alla människor, precis alla, ljuger då och då.  Men om du ljuger om en sak på Miggan så minskar din trovärdighet på alla plan och då äventyrar du din chans att få uppehållstillstånd. Det är en sådan paradox” säger Jenifer Malmqvist, som just nu arbetar på ett långfilmsprojekt tillsammans med producenten Annika Rogell (Aniara, Min lilla syster).

Regi: Jenifer Malmqvist. Manus: Figge Heurlin, Jenifer Malmqvist, Mariam Altamimi. Producent: Emma Åkesdotter-Ronge. Foto: Ita Zbroniec-Zajt. Klippning: Olivia Neergaard Holm. Musik: Patrik Strömdahl.olm. Medverkande: Hanine Smith, Amina Szecsödy Olsson, Soso Gassawi, Tuva Børgesdotter Larsen. Speltid: 30 min.

moving_topp3.jpg
Bild: Sofie Edvardsson / Soja


Topp 3


Tisdag 30 juli kl 21.45 i SVT2

Anton faller handlöst för David, men tvingas inse att hans drömmar om framtiden står i kollisionskurs med Davids. Topp 3 är en animerad romantisk komedi om kärlek, listor och att komma på vad som är viktigt för en.

Den bitterljuva och färgsprakande rom-comen Topp 3 är regisserad av illustratören Sofie Edvardsson, som är verksam i Göteborg. Hon är creative director på animationsstudion Soja, som hon grundade tillsammans med Jakob Nyström 2010, och som gjort infografik och animationer för kunder som Rädda barnen, Riksteatern och Röda korset. Topp 3 är Sojas första spelfilmsprojekt och Sofie Edvardssons regidebut. Hon har skapat filmen tillsammans med Simon Österhof (manusförfattare och producent) och Jakob Nyström (animatör och klippare).

Topp 3 kommer att ha världspremiär i slutet av juni på Frameline43 i San Francisco, en av världens främsta filmfestivaler med HBTQ-fokus. Filmen kommer också att visas på Outfest i Los Angeles i juli, och gå upp på svenska biografer i december 2019.

Regi och illustratör: Sofie Edvardsson. Manus och producent: Simon Österhof. Animation och klippning: Jakob Nyström. Musik: Patrik Öberg, Felix Martinz. Medverkande (röster): Eric Ernerstedt, Jonas Jonsson, Caroline Johansson Kuhmunen. Speltid: 45 min.

moving_säsong.jpgFoto: Ita Zbroniec-Zajt / Plattform Produktion


Säsong


Tisdag 6 augusti kl 21.45 i SVT2

Två kor har rymt in i skogen och blir vildare och vildare. Vattnet fräser när en färja korsar Östersjön med sovande människor som ska arbeta på de skånska lantbruken. En ung man går över fälten mot en skördetröska medan han röker och tittar ner i sin mobiltelefon. I vackra, mångtydiga och stundtals vagt hotfulla bilder går solen upp och ner över vardagliga företeelser som maskinmjölkning, snigelplockning, dyngspolning och ungdomsfylla.  Det är en värld där vad som helst kan hända och Säsong placerar oss mitt i den.

I John Skoogs långfilmsdebut Säsong, som är inspelad i det skånska samhället Kvidinge, smälter det dokumentära och det iscensatta ihop till en filmisk totalupplevelse. Säsong hade världspremiär på Göteborgs filmfestival tidigare i år. Där vann den Sven Nykvist Cinematography Award för det hypnotiskt vackra filmfotot av Ita Zbroniec-Zajt, som Guldbaggebelönades för Yarden (2016) och som även fotat Jenifer Malmqvists Min värld i din, en annan av årets Moving Sweden-filmer. Säsong hade sin internationella premiär i våras på CPH:DOX i Köpenhamn, där den vann huvudpriset Dox:Award. Juryns motivering: ”If Tarkovsky had played video games and was a Swedish farmer, this might be what his films would have looked like.”

John Skoog föddes i Kvidinge och är numera bosatt och verksam i Köpenhamn. Han utbildades vid konstskolan Städelschule i Frankfurt och har tidigare regisserat kortfilmer som Förår (som vann 1 km film vid Stockholms filmfestival 2013) och Värn (som plockade hem Startsladden vid Göteborgs filmfestival 2015). John Skoogs verk har visats i flera internationella film- och konstsammanhang, till exempel filmfestivalerna i Berlin och Rotterdam samt konstmuseum i Wien och Stockholm.

Regi: John Skoog. Manus: John Skoog, Anna Karisinska. Producenter: Erik Hemmendorff, John Skoog. Foto: Ita Zbroniec-Zajt. Klippning: Agnieszka Glinska. Medverkande: Agnieszka Podsiadlik, Artur Krajewski, Mateusz Wieclawek, Grzegorz Falkowski, Aron Skoog. Speltid: 71 min.

moving_turpa.jpgFoto: Josef Persson / Ljudbang


Turpa kiinni minun haters

Tisdag 13 augusti kl 21.45 i SVT2

22-åriga Maja bor i Stockholm men ett dödsfall i familjen tvingar henne tillbaka till hembyn Pajala. Där bor hennes syster Sofia som är tillsammans med trubaduren Johan. Efter begravningen skall Sofia följa med Johan på en sommarturné runt Tornedalen, och Maja bestämmer sig för att följa med. Det blir en resa där frågor om deras ursprung och Tornedalens framtid ställs på sin spets.

Titeln Turpa kiinni minun haters (meänkieli för Håll käften mina haters) är hämtad från en låt av Pajala-bandet The Magnettes, som inspirerade regissören Jon Blåhed till denna vackra och vemodiga berättelse om rötter och ursprung. I huvudrollerna ser vi Malin Buska (The Girl King, tv-serien Advokaten) och Irma von Platen (Cirkeln) tillsammans med musikern Johan Airijoki, som här gör sin debut som skådespelare. Han har också bidragit till musiken som löper som en röd tråd genom filmen – förutom Airjokis egna låtar hör vi Norrbottensartister som Hurula och The Bear Quartet.

Jon Blåhed har arbetat med film i tio år och gjorde regidebut med Maj Doris, en dokumentär om den samiska skådespelaren och konstnären Maj Doris Rispi. Filmen visades på flera internationella festivaler och nominerades till Bästa nordiska dokumentär vid CPH:DOX. Hans senaste projekt är långfilmen Inland, en filmatisering av Elin Willows hyllade roman. Filmen ingår i nästa omgång Moving Sweden, och har premiär 2020.

Regi och manus: Jon Blåhed. Producent: Tony Österholm. Foto och klippning: Jimmy Sundin. Medverkande: Malin Buska, Irma von Platen, Johan Airijoki, Erling Fredriksson. Speltid: 45 min.

Skriv ut