En bild från Social Network, en av många amerikanska filmer på den svenska vod-marknaden.
Social Network (2010) är en av många amerikanska filmer på den svenska vod-marknaden. Foto: Merrick Morton/Columbia TriStar Marketing Group

Rapport om den svenska vod-marknaden

Analys och statistik

Filminstitutet har undersökt hur mycket svensk film som finns på vod-tjänster i Sverige, hur olika vod-tjänsters filmkataloger skiljer sig åt, vilka filmer som är mest populära på vod-tjänster och i vilken utsträckning olika vod-tjänster används.

Sedan 2011 har andelen av filmtittandet i Sverige som sker på vod-tjänster (video on demand) ökat dramatiskt, från cirka 4 procent till 30 procent (2018). Samtidigt har den fysiska köpmarknaden minskat kraftigt, vilket lett till ett intäktsfall i filmbranschen. Vod-marknaden har därmed blivit strategisk viktig för filmen.

Filminstitutets rapport ”Utbudet på den svenska vod-marknaden” bygger på en undersökning som den svenska streamingsökmotorn Vodeville genomförde i samarbete med Filminstitutet under våren 2019. Enligt rapporten fanns det i februari 2019 drygt 27 000 filmer på vod-tjänster i Sverige. Filmerna erbjuds till filmpubliken antingen genom prenumeration (svod, till exempel Netflix) eller som hyr- och köpfilm (tvod, till exempel SF Anytime). Svensk film står för endast en tiondel av utbudet men en fjärdedel av efterfrågan. En majoritet av utbudet på vod-tjänster är nordamerikanskt, men ser man till de 200 mest besökta filmerna på Vodeville står svenska filmer för en stor del av titlarna.

Rapporten lyfter fram ytterligare skillnader mellan utbud och efterfrågan. 90 procent av filmerna på vod-marknaden finns tillgängliga som tvod, jämfört med endast 19 procent som svod. Utbudet sett till totalt antal titlar tycks dock inte överensstämma med efterfrågan på särskilda vod-tjänster.

De 200 mest besökta filmerna på Vodeville (0.4 procent av alla filmer på vod-marknaden) står för 30 procent av trafiken till alla filmsidor på Vodeville. Dessa filmer är generellt kritikerfavoriter och har fått höga publiksiffror på bio, vilket tyder på att ett gott mottagande från kritiker och biopubliken sammanfaller med en hög efterfrågan under en films efterföljande tid på vod-tjänster. Drama är med marginal den populäraste genren bland filmerna, följt av action, äventyr och komedi.

Skriv ut