Män i frack och kvinnor i kortärmade finklänningar sitter tillsammans vid ett långbord och skålar med breda leenden
Maria Ekmans reklamfilm från 1915 uppmuntrade till lyxkonsumtion.

Hundraåriga svenska reklamfilmer visas på festival i Italien

Nyheter om svensk film

På lördag den 5 oktober startar årets upplaga av världens främsta stumfilmsfestival, Le giornate del cinema muto i italienska Pordenone. Det fullspäckade programmet kommer bland annat att bjuda på en serie med sällan visade svenska och norska reklamfilmer.

Filmserien, som har sammanställts av Filminstitutets Magnus Rosborn tillsammans med Tina Anckarman från norska Nasjonalbiblioteket, består av totalt 15 filmer som alla har det gemensamt att de går över genregränserna och därmed visar hur man i filmmediets barndom använde sig av olika filmtyper för att sälja produkter. Förutom att vara just reklam har de utvalda filmerna nämligen lånat formen av antingen spelfilm, dokumentärfilm, politisk propaganda eller nyhets- och sportreportage.

Till exempel kommer en film från Vasaloppet 1923 att visas där produktplaceringen för en känd svensk chokladtillverkare (Marabou) är långt ifrån subtil – det viftas hejdlöst med chokladkakor såväl i skidspåret som vid målgången i Mora! Ett annat exempel är en norsk film från 1932 där Gösta Ekman besöker Oslo, men förutom att vara ett kändisreportage passar filmen även på att låta den karismatiske svenske aktören berätta för biopubliken vilken tandkräm som är den bästa (Stomatol). Den äldsta filmen i serien, Maria Ekmans Kal Napoleon Kalssons bondtur från 1915, som med spelfilmens dramaturgi uppmanar åskådaren till lyxkonsumtion i en rad olika stockholmsbutiker, kommer dessutom att visas i en splitterny 35mm-kopia framtagen av  Svenska Filminstitutets eget analoga filmlaboratorium.

Utöver reklamfilmsserien bidrar Filmarkivet vid Filminstitutet med visningskopior till två andra serier: I en serie om europeisk slapstickkomedi ingår en svensk trailer för det danska komikerparet Fyrtornet och Släpvagnens film Moster Malins millioner (Højt paa en Kvist, 1929) och i serien ”Nasty Women” bryter Lili Ziedner med sociala normer (kort sagt: hon flippar ur) på såväl spårvagn som i biografsalong i fragment från Mauritz Stillers i övrigt förlorade komedi Mannekängen (1913).

Skriv ut