Ghita Nörby och Max von Sydow i filmen Hamsun
Ghita Nørby och Max von Sydow i Hamsun. Foto: Nordisk Film

P.O. Enquist och filmen

Nyheter om svensk film

Författaren och dramatikern Per Olov Enquist avled den 25 april. Hans författarskap är älskat av många, men hans stora gärning inom svensk film är kanske inte lika välkänd. Hans manusarbete bidrog till att filmer som Pelle Erövraren, Il Capitano och Hamsun belönades med Oscar, Golden Globe, Guldpalmen i Cannes, Silverbjörnen i Berlin och Guldbaggar – själv fick han en för sitt manus till Hamsun. Dessutom hade P.O. Enquist som filmutredare en viktig roll för utvecklingen av svensk film.

Redan 1970 kom den första Enquist-filmatiseringen: Baltutlämningen i regi av Johan Bergenstråhle, baserad på Legionärerna från 1968. Enquists hyllade dokumentärroman om de baltiska soldaternas situation i Sverige efter Andra världskriget, och den omdiskuterade utlämningen av dem till Sovjetunionen 1946, blev en lika omdiskuterad film. Manus skrevs av Enquist i nära samarbete med Bergenstråhle, Staffan Lamm och Harald Stjerne. Filmen bjöds in till filmfestivalen i Berlin, men samma dag den skulle visas tvingade festivalen bomma igen (liksom Cannes-festivalen två år tidigare) på grund av demonstrationer och politiska oroligheter. Baltutlämningen fick dock priser på filmfestivalen i Chicago, bland annat för manus, och rosades av de svenska kritikerna som en viktig politisk film.

balt_poster.jpg

P.O. Enquist var också inblandad i en av 1900-talets mest hyllade och älskade nordiska filmer. Tillsammans med danskarna Bjarne Reuter och Bille August gjorde han en bearbetning av Martin Andersen Nexøs storslagna romansvit Pelle Erobreren. Slutresultet – dansk-svenska storfilmen Pelle Erövraren från 1987 i regi av Bille August – blev en internationell framgång och överöstes av priser. Filmen vann Guldpalmen i Cannes, belönades med en Oscar och en Golden Globe för Bästa utländska film, och Max von Sydow nominerades till en Oscar för sin huvudroll som Lillefar. Både de svenska och de danska filmkritikerna gav filmen pris som årets bästa, och de nationella filmpriserna – Bodilstayetten i Danmark och Guldbaggen i Sverige – blev flera. Pelle Erövraren belönades med en Guldbagge för Bästa film, och Max von Sydow prisades som Bästa manliga skådespelare.

Mot slutet av 1980-talet inledde P.O. Enquist ett samarbete med regissören Jan Troell som skulle resultera i två filmer: Il Capitano och Hamsun. En av dem hårt kritiserad på planeringsstadiet, den andra lika unisont hyllad. Il Capitano bygger på trippelmordet i den norrländska byn Åmsele 1988, och Troell möttes av massiva protester när han presenterade planerna på projektet under rättegångarna i Umeå. När filmen hade premiär tre år senare kom farhågorna om en spekulativ och sensationslysten film på skam. Troell skrev manus tillsammans med P.O. Enquist, och i deras händer blev det ohyggliga mordfallet en kuslig men återhållen roadmovie.

"När P.O. skulle skriva manuset till Il Capitano så var faxen ny. Jag minns att det gick åt många rullar på många meter i min fax när P.O., som då bodde i Köpenhamn, skickade manusförslagen till mig", berättar Jan Troell när vi når honom på telefon. "Jag minns vårt samarbete som bra och prestigelöst. Vi trivdes ihop – åtminstone jag! Jag uppmanade P.O. att vara litterär i sina manus medan jag stod för scenerierna. Vi ville göra en tredje film ihop men så blev det inte."

Il Capitano belönades med Silverbjörnen för Bästa regi i Berlin och en Guldbagge för Bästa film. Den fick också tre Guldbaggenomineringar, däribland för Bästa manus.

il_capitano.jpgAntti Reini och Maria Heiskanen i Jan Troells Il Capitano. Foto: Sandrew


P.O. Enquists och Jan Troells nästa samarbete var inte mindre kontroversiellt. Dansk-svensk-norsk-tyska samproduktionen Hamsun stötte på patrull i Norge där nationalskalden med nazistsympatier fortfarande sågs som en landsförrädare.

"Det var oerhört svårt att få till stånd filmen om Hamsun. Det var så kolossalt kontroversiellt i Norge. Om jag minns rätt tog det upp till sju år. När Norge inte ville vara med och finansiera ville de andra bolagen också dra sig ut. Det var Max von Sydow som fick med Ghita Nørby, och då kunde vi locka in den stora finansiären Nordisk Film i Danmark. Det var också Max som föreslog att P.O. Enquist skulle skriva manuset, och då fick vi till slut pengarna och Norge var med som finansiär", berättar Jan Troell.

Enquist baserade sitt manus på Thorkild Hansens biografi Processen mot Hamsun. När filmen hade premiär 1996 blev den hyllad av kritikerna. Max von Sydow och Ghita Nørby blixtrade i huvudrollerna som paret Knut och Marie Hamsun i vad Enquist kallade ”en äktenskaplig dödsdans”. Han Guldbaggebelönades för Bästa manus, och dessutom tilldelades Hamsun Guldbaggar för Bästa film, och för von Sydows och Nørbys rollinsatser.

P.O. Enquist var också särskild utredare för den Filmutredning som presenterades 1999. Jan-Erik Billinger, tidigare chef för Filmarvet på Svenska Filminstitutet, minns:

”Han var verkligen ambitiös. Han såg till filmens hela kretslopp – från manus till visning av film på biograf. Varhelst han identifierade en svaghet i filmens kretslopp så ville han kompensera bristen med ett stöd. Hans såg också till filmens dubbla roll som konstform och som ett massmedium, till för de många. Många inom filmbranschen lyfte upp PO:s utredning som en kärleksförklaring till filmen, andra tyckte att den blev alltför detaljerad med sina olika stödordningar. Den proposition som följde på utredningen tog fasta på åtskilliga förslag som P.O. la fram. Bland annat föreslog han införandet av ett upphovsmannastöd. Man ska väl se detta förslag som att han var angelägen om att stärka just manusarbete i filmens produktionskedja.”

P.O. Enquist var även programledare för det populära tv-programmet Kvällsöppet i början av 1970-talet. I ett program från den 18 oktober 1971 blev det en tämligen hätsk debatt mellan Filminstitutets dåvarande vd Harry Schein, författaren Vilhelm Moberg och filmjournalisten och dåvarande filminköparen på Sveriges Radio (nuvarande SVT) Nils Petter Sundgren om den dåliga svenska filmen. Pensionat Paradiset och Åsa-Nisse-filmerna stod i skottgluggen, och i debatten blir det nästan som att Schein beskyller Enquist för överklassfasoner när den senare ser försonade drag hos den äldre populära filmen. Värt att notera är att dåvarande statsministern Olof Palme tyst åhör meningsskiljaktigheterna.

P.O. Enquist blev 85 år gammal. Läs mer om hans filmatiseringar i Svensk Filmdatabas.

Text: Per Perstrand och Jan Göransson

Skriv ut