Jan Troell bakom kameran under inspelning
Jan Troell bakom kameran. Foto: Nille Leander

Tre om Troell

Den 23 juli fyller Jan Troell 90 år, vilket kommer att uppmärksammas på många sätt. Maria Larssons eviga ögonblick är nydigitaliserad av Filminstitutet och kommer få nypremiär under sommaren. SVT visar flera av hans filmer - i digitaliserat skick - och på Trelleborgs museum pågår just nu en stor utställning som bland annat visar upp regissörens första kontakt med filmkameran. Själv har Troell klippt om sin film Bang, som tävlade om en Guldpalm i Cannes 1977. 

Jan Troells stora betydelse för den svenska filmkonsten är oomstridd. I tre essäer av Bengt Forslund, Leif Furhammar och Klas Viklund belyses olika sidor av hans konstnärskap.

Jan Troells eviga ögonblick handlar om kamerans och fotografiets möjligheter

Fotografiets och kamerans möjligheter tillhör filmskaparen Jan Troells återkommande teman, inte minst i filmen Maria Larssons eviga ögonblick. Det förklarade filmprofessor Leif Furhammar i denna föreläsning från år 2010 där han presenterade Jan Troells filmskapande och den filmhistoriska epok där Troell debuterade.

Historien om hur två långfilmsdebutanter gjorde succé med Här har du ditt liv

Jan Troells långfilmsdebut med Här har du ditt liv, efter Eyvind Johnsons självbiografiska romaner, blev en stor framgång bland publik och kritiker år 1966 och räkas idag som en viktig milstolpe inom svensk film. Filmproducenten Bengt Forslund, som vid denna tid själv var ny som producent på Svensk Filmindustri, ser tillbaka på hur hans samarbete med Jan Troell en gång började.
Essän publicerades ursprungligen i översiktsverket Svensk filmografi 6 (1960–1969), utgiven av Svenska Filminstitutet, 1977. Texten återpubliceras i denna form med benäget tillstånd av Bengt Forslund.

Utskälld för sina filmer om samtiden

Med filmerna Sagolandet (1988) och Il Capitano (1991) blev Jan Troell både hatad och hyllad. Sagolandet var en personligt hållen dokumentärfilm om tillståndet i Sverige i mitten av 1980-talet. Il Capitano var spelfilmen om de så kallade Åmselemorden 1988, där två finska ungdomar mördade ett äkta par och deras femtonårige son i den västerbottniska byn Åmsele. Båda filmerna väckte stor debatt och Il Capitano orsakade hatkampanjer, både mot filmen och mot Jan Troell personligen. I denna intervju berättar Jan Troell om hur hans filmskapande en gång började – och om hur han ser på sig själv som samtidsskildrare. Intervjun gjordes av Klas Viklund då han var redaktör för tidskriften Film&TV, där texten ursprungligen publicerades i nr 1/1992.

Skriv ut