En man sitter i en beige skinsoffa och ler mot kameran
Roy Andersson i Studio24 med sina guldlejon från Venedigs filmfestival. Foto: Jessica Hanlon

Filminstitutet hyllar Roy Andersson 80 år

Svenska Filminstitutet hyllar en ikon som förgyllt svensk film med sitt särpräglade bildspråk och estetiska uttryck. Med över 300 reklamfilmer och tolv filmer har Roy Andersson en lång och gedigen karriär bakom sig inom både svensk film och i reklamfilmsbranschen. Många av hans reklamfilmer har blivit prisbelönta och hans långfilmer har fått stor internationell uppmärksamhet och vunnit priser vid många stora filmfestivaler. 

Under mars månad uppmärksammar Filminstitutet Roy Anderssons långa karriär, på Filmarkivet.se kan du se flera av Andersson reklamfilmsklassiker, helt gratis och den 30 mars bjuder Cinemateket och Filminstitutets bibliotek in till en helkväll på Filmhuset med boksamtal och filmvisning. 

1970 debuterade Roy Andersson med En kärlekshistoria. Han var 26 år och nyutexaminerad från Filmskolan när han regisserade sin första långfilm. Kritikerhyllningarna lät inte vänta på sig och på filmfestivalen i Berlin vann filmen en Silverbjörn. En kärlekshistoria räknas idag som en klassiker. Därefter följde han upp med Giliap från 1975, som mottogs negativt av en oförstående kritikerkår som inte såg många likheter med den geniförklarade debuten. Men trots det så återfinns i Giliap rötterna till hans välkända estetik, som till fullo etablerades i comeback-filmen Sånger från andra våningen (2002).

Vid sidan om sina spelfilmer har Roy Andersson haft en framgångsrik karriär som reklamfilmsregissör. Han gjorde sin första reklamfilm 1969 och har därefter regisserat över 300 stycken, många av dem prisbelönta. Efter att Giliap floppat, började Andersson att mer metodiskt arbeta med reklamfilm. Intäkterna återinvesterades i den egna Studio 24 på Sibyllegatan i Stockholm som skulle skapa oberoende. Reklamfilmandet använde han till att utveckla en egen estetik med ett särpräglat bildspråk. Roy Anderssons reklamfilmer var under några decennier en institution på biograferna. Filmerna var ofta gjorda i en tagning, senare även med statisk kamera, och hade särpräglade aktörer. Många har blivit älskade reklamfilmsklassiker och förtjänar en plats i den svenska filmhistorien.

1996 startade Andersson produktionen av Sånger från andra våningen, som tog fyra år att färdigställa. Filmen hade premiär på filmfestivalen i Cannes, där den mottog jurypriset och på Guldbaggegalan vann filmen sex Guldbaggar, bland annat Bästa film. Filmen är den första delen i Anderssons Levandetrilogi där även Du levande och En duva satt på en gren och funderade på tillvaron ingår.

Roy Andersson fortsatte regissera reklamfilmer fram till 2005 då han inledde arbetet med Du levande (2007). Även denna film mottogs väl av såväl publik som kritiker. Den premiärvisades i Cannes och belönades med flera priser utomlands, bland annat på filmfestivalen i Chicago. På Guldbaggegalan tilldelades filmen tre Guldbaggar, däribland Bästa regi.

I den sista filmen i trilogin levererade Andersson ytterligare en film fylld av absurd humor och svärtad samhällskritik, som även den hyllades av publik och kritiker. En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (2014) hade världspremiär på Venedigs filmfestival och belönades med det åtråvärda Guldlejonet. Det var första gången sedan 1989 som en svensk film togs ut till huvudtävlan och den första att någonsin tilldelas festivalens främsta pris. På Guldbaggegalan 2015 vann filmen för Bästa scenografi.

Fyra år senare fick Roy Anderssons senaste film premiär – även denna gång på filmfestivalen i Venedig. Om det oändliga (2019), som är fristående om än besläktad med Levandetrilogin, hyllades av internationell press och Andersson själv belönades med ett Silverlejon för Bästa regi.

I över femtio år har Roy Andersson trollbundit publiken och bjudit in oss till sitt eget filmiska universum. Med sina egensinniga filmer, från En kärlekshistoria till Om det oändliga, samt en lång rad älskade reklamfilmer, har han byggt ett filmiskt universum som bygger på melankolisk tragikomik, alltid med människans sårbarhet i fokus.

Under mars månad hyllar Svenska Filminstitutet en ikon som fyller 80 år. Den 30 mars inleder vi kvällen med boksamtal i Filminstitutets bibliotek kl. 17.00, där journalisten och författaren Mårten Blomkvist berättar om sin nya bok Sånger från folkhemmet: om Roy Andersson. Därefter visar Cinemateket Sånger från andra våningen kl. 18.00, som inleds av Mårten Blomkvist. På Filmarkivet.se kan du läsa och se flera av Roy Andersson reklamfilmsklassiker, helt gratis.

Ida Kjellgren, kommunikatör, Filminstitutet, 2023

För mer information om respektive verksamhetsprogram om Roy Andersson se länkar nedan. 

Skriv ut