
"En generös gigant" – tre filmprofiler minns Per Åhlin
Per Åhlin har gått ur tiden. En regissör och animatör som genom sina många illustrationer och filmer blev både folkkär och högt aktad bland kollegor i branschen. Vi bad tre profiler inom svensk animation berätta vad Per Åhlin haft för betydelse för deras skapande.
"Hans skarpa konstnärliga penna gav oss karaktärer som blev varma, kantiga, politiska och jävligt roliga! Han tog alltid ut svängarna och fyllde den vita filmduken med färg, liv, humanism och dråpligheter – den svenska animationen var född!
Per Åhlin har för mig varit en stor inspirationskälla, dels stilmässigt då hans karaktärer alltid har haft tyngden i kroppen och genom det blivit kött och blod, dvs mänskliga. Men sen även hans uthållighet – att skapa animation är som ett konstnärligt maraton, det vet vi alla som jobbar med animerad film. Han höll ut och hans kreativitet sviktade aldrig under de långa produktionsperioder hans filmer hade, det är beundransvärt."
Linda Hambäck
Regissör, producent och manusförfattare, LEE Film
Miranda, Prospero och Ariel i Resan till Melonia (1989). Foto © PennFilm Studio
"Once upon a time in Hököpinge, närmare bestämt våren 1987, fick jag möjligheten att börja jobba med Per, på hans episka långfilm Resan till Melonia. Det blev en lång resa inom animationens magiska värld, där jag alltid förundrades över Pers outtröttliga energi, ständiga nyfikenhet, klokskap och konstnärliga begåvning. Sällan jobbat med någon så otroligt skicklig på att teckna i alla dess former och ändå med ett personligt uttryck, vare sig det var bokomslag eller kroki – allting såg ’Åhlinskt’ ut! Gudarna ska veta att det inte var lätt alla gånger att få animationerna att efterlikna Pers design…
Det har varit en stor ära att få jobba med Per och hade det inte varit för honom, så tror jag knappt att Sluggerfilm hade existerat i dag."
Christian Ryltenius
Regissör och animatör, Sluggerfilm
Lilla Spöket Laban – bullar och bång (2009). Foto © Filmlance
"Per Åhlin var en gigant, men verkade inte ha något behov av att hävda sig som en sådan. Visst hade han enorm konstnärlig integritet och var tydlig med vad han kunde och visste. Men hans arbete präglades av generositet, tillit, nyfikenhet och ödmjuk lekfullhet. Per Åhlins särpräglade visuella ton har kommit att bli en del av vår gemensamma bild av Sverige.
Jag hade den stora äran att få vara med och skriva manus till filmerna om Lilla Spöket Laban och om Lilla Anna och Långa Farbrorn där Per, ganska sent i livet, stod för delar av design och regi. Här baserades karaktärsdesignen på förlagor, och även de blev magiskt ”Åhlin-ska” utan att ta ifrån originalen något. Per hade en underfundig humor och nära till skratt och befriande flams som ibland smög sig in i manus. Svensk animation och svensk film har förlorat en av sina största. Jag minns honom med stor kärlek."
Janne Vierth
Filmkonsulent barn och unga, manusförfattare
Mer om Per Åhlin
"Kompromisslös animationsmästare med eget språk" – Malena Janson om Per Åhlins filmkonst (Svensk Filmdatabas)
I huvet på Per Åhlin (SVT Play)
Publicerad 04 maj 2023