Triangle of Success – Ruben Östlunds fenomenala framgångsresa
Det blev inga Oscars, men framgångssagan för Triangle of Sadness gör att Ruben Östlund ändå skrivit in sig i den svenska filmhistorien. Här är några höjdpunkter från filmens magnifika resa, från Gulpalmen i Cannes till tre nomineringar på den nyligen avslutade Oscarsgalan.
Inför den 95:e Oscarsgalan som hölls söndagen den 12 mars var Triangle of Sadness och Ruben Östlund nominerad till Bästa film, Bästa regi och Bästa manus. Det är tredje gången en svensk film är nominerad till Bästa film – och tredje gången en svensk film samtidigt varit nominerad i den tunga treklövern Bästa film, regi och manus (originalmanus eller efter förlaga). Vi får gå ungefär 50 år bakåt i tiden när det hände senast, med Ingmar Bergmans Viskningar och rop (1974) och Jan Troells Utvandrarna (1973).
Östlunds regi-nominering är den sjunde för en svensk filmskapare. Ingmar Bergman leder ligan med svårslagna hat-tricket Viskningar och rop (1974), Ansikte mot ansikte (1977) och Fanny och Alexander (1984). Lasse Hallström har två nomineringar (Mitt liv som hund 1988 och Ciderhusreglerna 2000) och Jan Troell en, för Utvandrarna (1973). Dessa fyra herrar regerar också i Bästa manus, där det hittills blivit åtta svenska nomineringar. Även där leder Bergman med fyra filmer.
Oscarnomineringarna krönte ett makalöst år för Triangle of Sadness. I maj 2022 hade filmen världspremiär på Cannes filmfestival där den belönades med Guldpalmen – Ruben Östlunds andra, efter The Squares vinst 2017. I Cannes uppmärksammades också filmens ljudteam med Andreas Franck i spetsen, när de mottog teknikpriset Prix Vulcain de l’Artiste Technicien.
Sedan dess har Triangle of Sadness visats på en rad internationella festivaler, däribland Toronto, San Sebastian, New York och BFI London Film Festival. På EFA-galan i Reykjavik i december vann den fyra European Film Awards: Bästa film, Bästa regi, Bästa manus och Bästa manliga skådespelare, Zlatko Buric, som hyllats för sitt porträtt av den ryske oligarken Dimitri.
På Guldbaggegalan i januari i år tog filmen storslam med sex priser: Bästa film, Bästa regi, Bästa kvinnliga skådespelare i en biroll (Dolly de Leon), Bästa kostymdesign (Sofie Krunegård), Bästa maskdesign (Stefanie Gredig) och Zlatko Buric igen, för Bästa manliga skådespelare i en biroll.
Under resans gång har Östlunds samhällssatir också hämtat hem:
- Två Golden Globe-nomineringar: Bästa film – komedi eller musikal och Bästa kvinnliga biroll, Dolly De Leon.
- Tre brittiska BAFTA-nomineringar: Bästa originalmanus, Bästa kvinnliga biroll (Dolly de Leon igen) och Bästa casting för Pauline Hansson, som också blev nominerad för Bästa ensemble-casting av New York-baserade Alliance of Women Film Journalists.
- En fransk César-nominering för Bästa utländska film.
Listan kan göras längre, och resan är inte slut än. Filmens lyxyacht glider vidare på biografdukar och tv-skärmar över hela världen; till dags dato har den setts av över två och en halv miljon biobesökare. Och vi, liksom många andra, är omåttligt nyfikna på The Entertainment System is Down – Ruben Östlunds nästa film.
Läs mer:
Triangle of Sadness och Ruben Östlund (Svensk Filmdatabas)
Pauline Hansson: rollsättare med ohejdad blick (Nordic Women in Film)
Saken är Oscar! – om svenska filmer på Oscarsgalan (Svensk Filmdatabas)
Publicerad 13 mars 2023