Cinemateket
Batalla en el cielo

Batalla en el cielo

Originaltitel: Batalla en el cielo

Regi: Carlos Reygadas

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

En förbjuden romans, en urspårad barnkidnappning, ett brutalt knivdåd och icke-simulerat oralsex. Kroppschockerna i Carlos Reygadas kontroversiella skildring av klassklyftornas Mexiko väckte ramaskri i Cannes, men möttes också av uppskattning – bland annat i form av en plats på Sight & Sounds lista över 00-talets bästa filmer.

Batalla en el cielo är en film vars inslag av sex och våldsamma tragedier orsakade rabalder vid världspremiären i Cannes. Med humor har kritikern Frédéric Bonnaud försökt sätta fingret på vad som gjorde folk så provocerade:

”To begin a film with a fellatio scene is nothing. That’s been a permissible audacity for a long time. But if the guy is obese and half-caste, and the girl beautiful and white, well, that’s a scandal: not that cock in that mouth! Anything but naive, Carlos Reygadas obviously knew exactly what he was doing, and the violent reaction of a portion of the critics at Cannes gave the measure of the provocation. In Battle in Heaven, it’s this double linkage of ugliness/beauty and poverty/wealth that provokes the critical avalanche.”

I centrum står Marcos, en överviktig chaufför vars udda relation med uppdragsgivarens dotter – som prostituerar sig för nöjes skull – sträcker sig ända till barndomen. Snart får man även veta att Marcos och hans fru kidnappat ett spädbarn som dött av misstag.

I filmens provokativa skildring av den djupt inpräntade kriminalitetens och klassklyftornas Mexiko ställs smuts mot skönhet, groteskheter mot normativa skönhetsideal. Det förbjudna mötet mellan över- och arbetarklass bearbetas även extremt kroppsligt, utan förskönande eller förmildrande drag. Filmen inleds och avslutas med autentiska avsugningar.

Själv betraktar Reygadas inte filmens tydliga kontraster som en dikotomi:

”I remember being accused with Battle in Heaven of wanting to create shock value by filming sex among ”monstrous characters”. Well, these monsters are part of my life and I think of them as people, simply. I truly do not see the ”ugliness/beauty” dichotomy in that film. Only the western/non-western, but that goes no further into the field of aesthetics. On the contrary, poverty/wealth – which is an objective category that we tend to associate naturally with the previous one but which is definitely separate – is mostly always present in my films.”

(1) Frédéric Bonnaud, ”Review: Battle in Heaven”, Film Comment (januari – februari 2006).
(2) Ursula Grisham, ”Carlos Reygadas” i Filmatique (27 maj 2020).

Regi: Carlos Reygadas, medverkande: Marcos Hernández, Anapola Mushkadiz, Bertha Ruiz, 2005, Mexiko, Frankrike, Belgien, Tyskland, 1 tim 38 min, spanska, engelsk text, 35 mm, bildformat: 1.85:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Coproduction Office.

Visningen inleds av Karolina Westling, universitetslektor på avdelningen för estetik vid Göteborgs universitet.

Skriv ut