Cinemateket
De 101 nätterna

De 101 nätterna

Originaltitel: Les Cent et une nuits de Simon Cinéma

Regi: Agnès Varda

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

I Agnès Vardas hyllning till filmhistorien minns Monsieur Cinéma tillsammans med en ung filmstudent 100 år av film. De tittar på klipp, lyssnar på musik och får besök av en häpnadsväckande stor skara filmstjärnor.

”Jag har minnen, men jag kan inte minnas dem”, säger den åldrande Monsieur Cinéma, som närmar sig sin 100-årsdag. Han bor ensam i ett mindre palats omgiven av filmhistorisk memorabilia. Film och filmskapande har präglat hela hans liv. Då minnet sviker honom anställer han en ung filmstudent för att under 101 dagar lyssna på hans historier om alla filmer som någonsin har gjorts. De går igenom Monsieur Cinémas samlingar, tittar på och diskuterar olika filmklipp och lyssnar på musik och dialog ur filmer. Under tiden får han besök, såväl i verkligheten som i minnet, av diverse filmstjärnor: Marcello Mastroianni, Gérard Depardieu, JeanPaul Belmondo, Alain Delon, Catherine Deneuve, Robert De Niro, Sandrine Bonnaire, Anouk Aimée, Fanny Ardant, Gina Lollobrigida, Jane Birkin, Jeanne Moreau och Hanna Schygulla.

Tillsammans med och genom Monsieur Cinema får åskådaren i De 101 nätterna, som spelades in till filmens 100-årsjubileum, minnas filmens historia. Filmvetaren Alison Smith visar i sin Varda-biografi att detta sätt att kollektivt högtidlighålla minnet av någon eller något och belysa hur det påverkar nuet, är ett återkommande tema, inte minst i Vardas 1990-talsfilmer:

”In the case of Jacquot de Nantes [Lille Jacques från Nantes, 1991], both private memory and public are concerned, since the film itself is designed to bring before the public images created from records of the past. Les Demoiselles ont eu 25 ans [Flickorna fyller 25] and L’Univers de Jacques Demy give a more central place to public recollection: Les Demoiselles is a record of a community event, designed around elements of the past but using these to create something new in the present. [Les Cent et une nuits de Simon Cinéma], similarly, dramatises the tensions between memories of the past and creation of the present and for the future: the history of cinema as remembered by ’M. Cinéma’ is finally only valuable if it can be used, without dilapidation, as material for a film of the future. […] All these explicity commemorative films are therefore concerned with the purpose of evoking the past, and its relationship with the present, especially in as much as it can provoke creative action. Such creation is clearly based on an interpretation of the past and thus we return to the reprocessing, through subjectivity, of past experience into something immediately relevant, but in the later films the process is collective as well as individual.” (1)

(1) Alison Smith, Agnès Varda (1998).

Filmfakta

Originaltitel: Les Cent et une nuits de Simon Cinéma
Regi: Agnès Varda
Medverkande: Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet, Mathieu Demy
År: 1995
Land: Frankrike
Format: DCP (digitaliserad)
Längd: 1 tim 44 min
Dialogspråk: Franska
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

De 101 nätterna ingår i temat

Immemory: Minnets geografi och den rörliga bilden

Hösten 2021 uppmärksammar Cinemateket filmen som minnesteknologi. Hur bilder har gjort oss till dem vi är, hur de kommer att forma oss i morgon och hur filmskapare de senaste 126 åren har undersökt filmens förmåga att bevara, återskapa och ifrågasätta det förflutna.

Vi tar oss an temat under rubriken Immemory – Minnets geografi och den rörliga bilden, där vi uppmärksammar filmer som funderar kring vad det är att minnas. En av filmskaparna som mest konsekvent tagit sig an fenomenet är Chris Marker, vars Sans soleil och Terrassen inleder höstprogrammet.

Utanför temat visar vi film av Luis García Berlanga och William Wyler. Och som vanligt rymmer programmet Unga Cinemateket, där unga får möjligheten att upptäcka filmhistorien på stor duk.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory: Minnets geografi och den rörliga bilden