Cinemateket
Grass

Grass

Originaltitel: Grass

Regi: Hong Sang-soo

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

På ett litet kafé som spelar klassisk musik möts olika kreatörer. Däribland en ung kvinna – tjuvlyssnande i skymundan, ibland hörbar som berättarröst – som försöker beskriva en omgivning där alla verkar ha fastnat i samma onda cirkel. Självkritiskt och nyanserat drama i svartvitt av Hong Sang-soo.

Få filmskapare upprepar sig lika ofta som Hong Sang-soo. Onda cirklar, patetiska försök att återskapa det förflutna, upprepade mönster – såväl form- som beteendemässiga. Filmografin liknar en enda ”enorm tidsloop”, som filmkritikern Chuck Bowen träffsäkert uttryckt det. Vilket aldrig varit så märkbart som i småskaligt absurdistiska Grass.

I en scen ses en rollfigur springa upp och ner för en trappa, gång på gång, till ljudet av klassisk musik. Som en P2- spellista på repeat är det den enda sortens musik som spelas på Cafe Idhra, ett litet kafé beläget i Jongno-gu i Seoul.

I denna bubbla gömmer sig en ung kvinna (Kim Min-hee) bakom sin MacBook Pro. Med inspiration från sin omgivning – däribland en filmskapare, en skådespelare, före detta älskare – försöker hon knappa fram vardagsobservant prosa. Skrivandet får en tydligare roll när kvinnans text emellanåt gör sig hörd som berättarröst, vilket med filmens kronologiska hopp väcker frågor om vad vi egentligen ser. Är det återblickar? Eller har verkligheten kapats av litteraturen?

Förutom den klassiska musiken bidrar även det svartvita fotot med en air av något gammaldags, vilket framhäver kaféet som en plats för människor som är fast i det förflutna. Med extra ljus på författare och skådespelare på liten yta blir Grass en film som rätt bokstavligen tycks handla om att försöka skriva om historien.

Särskilt gäller det den aspirerade författaren, spelad av Kim Min-hee (känd från Park Chan-wooks The Handmaiden, 2016). Förutom att ha varit ett slags musa till Hong sedan Right Now, Wrong Then (2015) har de två haft – han gift, hon inte – en skandalomsusad kärleksaffär (fram till 2015 betraktades otrohet som ett brott i Sydkorea som kunde bestraffas med två års fängelse). Irrelevant skvaller, om det inte vore för att klumpiga uppvaktningar och kärleksaffärer är återkommande teman i Hongs verk – inte minst i filmerna som Kim och Hong gjort tillsammans. Ett exempel som sticker ut är Bamui haebyun-eoseo honja (2017), där Kim inleder en affär med just en gift filmskapare.

Här slipper hon kärlekstrasslet. Som filmkritikern Kristen Yoonsoo Kim påpekar i sin genomgång av den kreativa symbiosen mellan parets privata och professionella liv, är det av vikt att hon i Grass spelar en tjuvlyssnare. Någon som vältrar sig i andras liv, som försöker skriva sig ut ur sitt tjatiga sammanhang. Huruvida hon lyckas lär märkas i duons framtida verk.

Läs mer: Kristen Yoonsoo Kim, ”In the Maze of Love: Hong Sang-soo and Kim Min-hee’s Intricate Tales of Romance”, på The Nation, the nation.com, 26 april 2019.

Filmfakta

Originaltitel: Grass
Regi: Hong Sang-soo
Medverkande: Kim Min-hee, Ki Joo-bong, Ahn Jae-hong
År: 2018
Land: Sydkorea
Format: DCP
Längd: 1 tim 6 min
Dialogspråk: Koreanska
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

Grass ingår i temat

Immemory: Minnets geografi och den rörliga bilden

Hösten 2021 uppmärksammar Cinemateket filmen som minnesteknologi. Hur bilder har gjort oss till dem vi är, hur de kommer att forma oss i morgon och hur filmskapare de senaste 126 åren har undersökt filmens förmåga att bevara, återskapa och ifrågasätta det förflutna.

Vi tar oss an temat under rubriken Immemory – Minnets geografi och den rörliga bilden, där vi uppmärksammar filmer som funderar kring vad det är att minnas. En av filmskaparna som mest konsekvent tagit sig an fenomenet är Chris Marker, vars Sans soleil och Terrassen inleder höstprogrammet.

Utanför temat visar vi film av Luis García Berlanga och William Wyler. Och som vanligt rymmer programmet Unga Cinemateket, där unga får möjligheten att upptäcka filmhistorien på stor duk.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory: Minnets geografi och den rörliga bilden