En spillra av imperiet
Originaltitel: Oblomok imperii
Regi: Fridrikh Ermler
Skådespelare: Fjodor Nikitin, Ljudmila Semjonova, Valerij Solovtsov, Jakov Gudkin
En officer som förlorat minnet under en granatattack i första världskriget kommer plötsligt ihåg vem han är, men världen runtomkring honom ser inte längre ut som förut. Återinförda scener av Jesus i gasmask i fantastisk montagefilm om hågkomster och nya världar.
Filimonov, en underofficer i tsarens armé under första världskriget, har förlorat minnet på grund av en granatchock. Under flera år befinner han sig på landsbygden omedveten om vem han är. Han vet heller ingenting om inbördeskriget, revolutionen och den nya värld som uppstått därefter. Plötsligt en dag serveras han en madeleinekaka i form av en ask, och får samtidigt en skymt av hustrun han inte längre kommer ihåg. Någonting har hänt, han börjar minnas saker. Diverse vardagliga objekt – en symaskin, ett krucifix – triggar hans hjärna och han hemsöks av bilder han inte förstår. Plötsligt möter han sig själv, allt börjar klarna och han beger sig till Sankt Petersburg, som inte längre ser ut som det gjorde – han kan inte orientera sig, varken i staden eller i det nya samhället.
Fridrikh Ermler är i dag mindre känd än många av de filmskapare som verkade i Sovjetunionen under samma tid, som Sergej Eisenstein, Dziga Vertov, och Aleksandr Dovzjenko. Ermler hyllades av sin samtid men tycks med åren ha glömts bort. Filmprofessorn Denise J. Youngblood skriver dock att ”om inflytande är kriteriet för att bedöma en filmregissörs storhet är förmodligen Fridrikh Ermler den viktigaste filmregissören i sovjetisk filmhistoria”. Enligt Youngblood är också En spillra av imperiet ”den viktigaste filmen i sovjetisk stumfilmshistoria”.
Filmforskaren Sergej Kapterev lyfter emellertid även fram hur Ermler influerats av Eisenstein:
”Contemporary responses to Fragment of an Empire were as mixed as the techniques employed by Ermler. Critics hailed it as an achievement of psychological, emotional cinema – or denounced its formalist, naturalist, and sociologistic blunders. Accusations of formalism mostly referred to Ermler’s use of editing. In many instances, Fragment of an Empire clearly bears the influence of Sergei Eisenstein, whom Ermler regarded as his ”godfather in the realm of art” […]. Eisenstein’s concept of associative, ”intellectual” montage, which can establish new meanings through juxtaposition of images, was implemented in the episode of the hero’s reawakening, where strikingly heterogeneous images and passionate montage phrases unite into what Ermler characterized as ”clinically precise reconstruction of a psychic process”. (1)
När En spillra av imperiet restaurerades 2018 av Eye Filmmuseum, Gosfilmofond och San Francisco Silent Film Festival återinfördes de ursprungliga ryska textskyltarna och den kända scenen med Jesus på korset iförd gasmask.
(1) Sergei Kapterev, ”OBLOMOK IMPERII (Gospodin Fabkom / A Fragment of an Empire)”, i katalogen för filmfestivalen Le Giornate del Cinema Muto 2011.
Läs mer: Denise J. Youngblood, Movies for the Masses; Popular Cinema and Soviet Society in the 1920s (1992).
Stefan Wingefors ackompanjerar filmen på piano.