Cinemateket
Dead Man

Dead Man

Originaltitel: Dead Man

Regi: Jim Jarmusch

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Vilsen, döende revisor på flykt i 1800-talets nybyggarvästern slår följe med rotlös ursprungsamerikan som tror att revisorn är den återuppståndna poeten William Blake. Jim Jarmusch gör upp med västernmyten i originell genrefilm med strålande skådespelarinsatser, utsökt foto och soundtrack av Neil Young.

Det är 1870-tal och William Blake (Johnny Depp), en ung man från Cleveland, färdas med tåg västerut, till bolagsstaden Machine. Väl framme visar sig revisorstjänsten han utlovats redan vara tillsatt. Förvirrad, malplacerad och utan uppgift hamnar han av en slump mellan en ung kvinna och hennes hämndlystna före detta älskare. Hon skjuts till döds, Blake såras, men dödar mannen i självförsvar. Snart är han på flykt, jagad som dubbelmördare, med tre stenhårda prisjägare efter sig.

Den döende – eller är han rentav redan död? – Blake möter ursprungsamerikanen Nobody, som tror att han är den återuppståndna brittiska poeten William Blake och beslutar att återföra honom till andarnas land. Nobody är född av föräldrar från olika stammar, har aldrig accepterats av någondera, kidnappades i ung ålder till England, där han lärt sig engelska och ”förädlats” med brittisk kultur. Väl tillbaka i Amerika hör han inte hemma någonstans – utan stam, utan rötter, utan namn.

Två ensamma män i tillvarons utkant, utsökt svartvitt foto (av Robby Müller), anakronistiskt soundtrack (av Neil Young) – Dead Man är på flera sätt en typisk Jarmusch-film. Men det är också hans första genrefilm – en postmodern, psykedelisk revisionistvästern. Jarmusch ville nyansera genrens ofta stereotypa porträtt av ursprungsamerikaner – Nobody spelas av Gary Farmer, som själv är cayuga, dialogen är delvis på cree och blackfoot, och filmen togs emot väl av ursprungsamerikanska grupper. Det är också, som Anna Backman Rogers påpekar i American Independent Cinema: Rites of Passage and the Crisis Image (2015), en film som låter nybyggarna och industrialiseringen stå för upplösning i stället för framåtanda – en film om Amerikas död, inte dess födelse.

Kritiken var blandad. En av belackarna var distributören Harvey Weinstein, som krävde att filmen skulle klippas om, och som när Jarmusch vägrade knappt lät den gå upp på biograferna. Vad som därför blev regissörens första flopp räknas numera som en av hans bästa filmer.

Visningen inleds av Anna Backman Rogers, professor i estetik och kultur vid Göteborgs universitet. Inledningen är på engelska.

Läs mer om ”Dead Man” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut