Cinemateket
Morgondagen är vår

Morgondagen är vår

Originaltitel: All That Heaven Allows

Regi: Douglas Sirk

Skådespelare: Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Den rika änkan Carys trista tillvaro livas upp när hon träffar den yngre trädgårdsmästaren Ron. Jane Wyman gör en av sina mest minnesvärda roller och Rock Hudson möter hennes spel med ömhet. Morgondagen är vår var banbrytande i sin skildring av kvinnlig lust och inspirerade såväl Rainer Werner Fassbinders Rädsla urholkar själen som Todd Haynes Far from Heaven.

Cary lever ett till synes perfekt liv med högpresterande barn, ett rikt socialt liv och nya män som uppvaktar henne. Så möter hon Ron som med sin bohemiska livssyn utmanar hennes idéer om vilka rikedomar som är värda att eftersträva.

Morgondagen är vår utspelar sig under hösten och vintern. Färgerna är vibrerande, luften är krispig och blickarna fyllda med åtrå. Douglas Sirks förmåga att sammanfläta sin form med rollfigurernas emotionella uppriktighet har gett hans verk en speciell plats i filmhistorien. Sirk är en regissör som fått upprättelse med tiden. Han började sin karriär på teatern i Tyskland, men likt kollegorna Fritz Lang, Otto Preminger och Billy Wilder flydde han till Hollywood i början av andra världskriget.

Filmerna från 1950-talet undersökte den amerikanska drömmens förljugna sidor med utifrånblick, vilket möttes med blandade känslor. Publiken uppskattade perspektivet medan kritikerna såg ned på exilregissörens bilder av USA. Sirks överdrivna sentimentalitet skapade ett slags förhöjd realism som gjorde hans filmer lätta att kategorisera som melodramer, vilket enligt kritikerna var ”lågkultur”.

En första upprättelse fick Sirk i samband med auteurteorins genombrott i USA under 1960-talet. När den inflytelserika franska filmtidskriften Cahiers du Cinéma såg mot den amerikanska filmen för att skriva upp filmskaparen som det stora geniet, blickade de bland annat på Sirks utmärkande filmstil. Feministiska filmteoretiker har skrivit upp hans filmer som exempel på berättelser som tar kvinnors inre liv på allvar. Samtidigt har nytolkningar av Morgondagen är vår gjort kopplingar mellan Rock Hudsons queera privatliv och rollfiguren Rons längtan efter frihet.

Morgondagen är vår är en av Sirks mest ikoniska filmer som utöver ett tidlöst drama även bjuder på en filmupplevelse som aktiverar alla sinnen.

Text: Kaly Halkawt.

Läs mer om ”Morgondagen är vår” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut