Cinemateket
Farväl, Dragon Inn

Farväl, Dragon Inn

Originaltitel: Bu san

Regi: Tsai Ming-liang

Skådespelare: Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Miao Tien, Shih Chun

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Cruising, ljudliga biosnacks, spöken, turister och celebert besök av Miao Tien och Shih Chun – både synliga på duken och i rollerna som sig själva – när den fuktskadade biografen Fu-Ho Grand har sin sista föreställning. Det Venedigprisade mötet mellan den taiwanesiska filmens guldålder och nya våg utgör en cinefil svanesång som är lika delar vemodig och hemsökande.

”Som ett förkroppsligande av cinefili, i både dess tema och form, överlåter Farväl, Dragon Inn sig själv bekvämt till diskurser kring filmens och cinefilins död”, skriver kulturvetaren Song Hwee Lim i sin bok Tsai Ming-liang and a Cinema of Slowness (2014).

Tsais cinefila svanesång skildrar den nedläggningshotade biografen Fu-Ho Grand, som sedan 1972 legat i utkanten av Yonghe i området New Taipei. Biografens sista föreställning är en visning av King Hus klassiska wuxia-film Dragon Inn (1967). Hus tyngdlagstrotsande fart och fläkt står i häftig kontrast mot Tsais sengångartempo. Långsamt haltar biografens biljettrivare längs lokalens fuktiga korridorer och knarrande trappor – kusliga interiörer som liknar biografen vid en kyrkogård för en döende kultur.

Betraktaren kan skymta Tsai i salongen, men även Miao Tien och Shih Chun som på duken ser sig själva spela rivalerna i Dragon Inn. Efter visningen sker en kort replikväxling mellan skådespelarna. ”Jag har inte sett en film på länge”, säger den ena. Den andra svarar: ”Ingen går på bio längre. Och ingen minns oss längre.”

Tsai hade tidigare använt Fu-Ho Grand, till några scener i Vad är klockan i Paris? (2001) som när den var klar hade galapremiär i samma lokal. Efteråt erbjöd biografens ägare Tsai att de skulle bli affärspartners. Tsai tackade nej, men fick en idé om att bygga sin nästa film kring biografen – en plats som påminde honom om barndomens dito i Kuching, Malaysia, där han från tre års ålder började gå på bio med sina morföräldrar.

2019 hade en digital restaurering nypremiär på Venedigs filmfestival, där filmen tidigare belönats med kritikerpriset. Året därpå hotades biograferna av pandemin. När Cinema Worker Solidarity Fund, en fond för biografarbetare, startade en insamling till New Yorks arbetslösa biografpersonal frontades kampanjen av en bild från Farväl, Dragon Inn.

I förfilmen Walker, den första i Tsais stadsvandringssvit där Lee träder in i rollen som långsam munk, utspelar sig i Hongkong.

Visningen inleds av Maria Domellöf-Wik, filmredaktör, kulturreporter och kritiker.

Skriv ut