Leila and the Wolves
Originaltitel: Leila wa al ziap
Regi: Heiny Srour
Skådespelare: Nabila Zeitouni, Rafiq Ali Ahmed, Samar Samy
Efter studier i Beirut och Paris (bland annat som student till den etnografiska filmskaparen Jean Rouch) börjar den libanesiska regissören Heiny Srour göra film. Med dokumentären The Hour of Liberation Has Arrived (1974) blev hon den första kvinnan från tredje världen att få tävla i Cannes. Denna film tog henne tio år att fullborda.
Det tog Srour sex år att färdigställa sitt nästa stora projekt: Leila and the Wolves (1984) som handlar om en ung libanesisk student som gör en utställning i London om kvinnors politiska roll i mellanöstern, främst i Palestina och Libanon. Filmen blandar dramatiseringar av historiska episoder ur dessa länders myter och folklore med gamla arkivbilder.
Srour vill frigöra sig från den dominerande bilden av den kvinnliga filmskaparen som håller sig till ämnen som hem och familj. Brytningen med denna tradition resulterar i hennes politiska verk. Srour påpekar att hon och andra filmskapare från den koloniala världen bör ta avstånd från den västerländskt borgerliga berättartraditionen som främst bygger på harmoni, och hitta andra former och estetik som mera speglar sina sargade samhällen.
Leila wa al ziap. 1984, Libanon, Palestina, Storbritannien, 1 tim 30 min, arabiska, engelsk text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Cinenova.
Leila and the Wolves ingår i temat
Tid: Filmer om tid
Film gestaltar tid genom tid. Tiden har komprimerats, expanderats och vänts på, parallella händelser har klippts ihop och rollfigurer har kämpat mot klockan. Men har vi tid för tid när allt ska påskyndas och effektiviseras? Under hösten 2024 beger sig Cinemateket ut på spaning efter den tid som flyr.