
Skräcken i Svarta lagunen 3D
Originaltitel: Creature from the Black Lagoon
Regi: Jack Arnold
Skådespelare: Richard Carlson, Julie Adams, Ben Chapman
Omtalad monsterfilm från Universal Studios där förhistorisk "gälman" - hälften man, hälften fisk - gäckar en forskarexpedition i Amazonas djungel. Den skrämmande varelsen är både ett monster och ett offer, och väcker hos forskarna såväl rädsla som empati. Den dykdräkt som användes för gälmannen var banbrytande och möjliggjorde undervattenscener som än idag anses imponerande.
Skräcken i Svarta lagunen spelades in och hade premiär i 3D, men de flesta såg den i 2D (det är i den versionen den är mest känd) eftersom 1950-talets 3D-våg strax dog ut. För några år sedan restaurerades filmen och anpassades till dagens - betydligt bättre - 3D-teknik och kan därför visas så som den såg ut vid premiären.
Filmen har haft stort inflytande på skräck- och science fiction-genren, och fick två uppföljare - Monstret tar hämnd (1955) och The Creature Walks Among Us (1956). Dessutom har filmen inspirerat senare verk, såsom innovativa filmskaparen Guillermo del Toros The Shape of Water (2017), som har vissa likheter med Skräcken i Svarta lagunen och rosades för sin egenartade tolkning av kärlek och utanförskap.
Creature from the Black Lagoon. 1954, USA, 1 tim 19 min, engelska, utan text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Park Circus.
Läs mer om ”Skräcken i Svarta lagunen 3D” i Svensk Filmdatabas
Skräcken i Svarta lagunen 3D ingår i temana
Människan: 52 filmer om vårens tema
Är människan skapelsens krona? Humanistiska filmskapare har gett oss hopp om vår art. Pessimister har använt filmen för att krossa vår självbild. Våren 2025 söker Cinemateket bland robotar, monster, änglar och idioter efter svar: Vad gör oss unika?
Läs mer om temat
Människan: Guillermo del Toro
- Människan (... och andra monster)
"Det är synd om människorna", skrev Strindberg. Men i Guillermo del Toros sagolika filmkabinett är det fan så mycket mer synd om monstren. I skuggan av experimentgalna mäns och kvinnors gudskomplex träder de fram, varelserna, ofta godare - mer mänskliga - än sina skapare. Halvvampyrer och halvdemoner, spöken och fauner, cirkusfreaks och trädockor... Är de här för att döma eller frälsa oss?