
Leopardmannen
Originaltitel: The Leopard Man
Regi: Jacques Tourneur
Skådespelare: Dennis O'Keefe, Margo, James Bell
Leopardmannen är den tredje och sista filmen Jacques Tourneur och Val Lewton spelade in tillsammans för bolaget RKO. Filmen består av korta berättelser om tre olika kvinnors fatala öden, hämtade från Cornell Woolrichs roman Black Alibi (1942). Filmen är mer experimentell än föregångarna Rovdjurskvinnan (1942) och Svart mystik (1943) eftersom åskådaren nekas möjligheten att identifiera sig med endast en rollfigur. Om pantern i Rovdjurskvinnan hade en feminin sida som var huvudpersonen Irenas inre djuriska jag, så är djuret i Leopardmannen högst maskulint och dödar oskyldiga kvinnor med brutal kraft. Kameraarbetet gör att åskådaren delar blick med mördaren, vilket gör filmen till en föregångare till den italienska giallo-genren. Kritiker har dragit paralleller till vad man med egna ögon kunde bevittna 1943 mitt under ett brinnande världskrig.
Det går att göra en moralisk läsning av filmen i och med att det är det oansvariga vita paret som råkar tappa bort den farliga leoparden som skapar oordning i den lilla staden i New Mexico. De hade för avsikt att använda den i pr-syfte men mitt under uppvisningen rymmer den och blir ett hot för den lokala befolkningen. Tourneur använder sig som vanligt av spelet mellan ljus och mörker för att skapa spänning och rädsla. Det är värt att även nämna ljudspåret, mest minnesvärt genom dansaren Clo Clos kastanjetter. Ambitionen och resultatet gör Leopardmannen exceptionell bland B-filmerna i Hollywood. Enligt amerikanske filmkritikern Manny Farber det mest originella av Val Lewtons alster.
The Leopard Man. 1943, USA, 1 tim 6 min, engelska, utan text, digital kopia, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Classico.
Läs mer om ”Leopardmannen” i Svensk Filmdatabas
Leopardmannen ingår i temat
Jacques Tourneur - Rendezvous med rädslan
Den franske regissören Jacques Tourneur gjorde sina främsta verk inom Hollywoods löpande band-system men briljerade i de genrer han blev erbjuden: fantastique, västern, äventyr och film noir. Trots filmernas svårfångade tematik och estetik så låg hans fokus på att fånga rädslan och det oförklarliga. Men Tourneur visar aldrig det fasanfulla utan suggererar och antyder det hemska och osynliga.