Cinemateket
Metropolitan

Metropolitan

Originaltitel: Metropolitan

Regi: Whit Stillman

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Under jullovet råkar socialisten Tom hamna på en efterfest med gräddan av New Yorks unga borgerlighet. Trots sitt förakt blir han en del av Sally Fowler Rat Pack, bestående av Audrey som älskar Jane Austen och förälskar sig i Tom, men Tom läser inte skönlitteratur och blir förälskad i Serena som är tillsammans med baron Rick Von Slonecker, Nicks ärkefiende. Karnevalisk stämning och klass- ångest i film som gav Stillman en Oscarnominering för bästa originalmanus och fick kritikerna att jämföra honom med både Woody Allen och Éric Rohmer.

Paketpris: För dig som tänkt se samtliga filmer och höra samtalet med Whit Stillman. Pris: 200 kronor (100 kronor för dig med Cinemateketkortet, och som vanligt kostnadsfritt för dig med St. Cinemateketkortet). Obs! Paketprisbiljetter kan endast köpas på plats i Filmhuset.

Filmfakta

Originaltitel: Metropolitan
Regi: Whit Stillman
Medverkande: Carolyn Farina, Edward Clements, Chris Eigeman, Taylor Nichols
År: 1990
Land: USA
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 38 min
Text: Svensk text
Åldersgräns: Barntillåten
Läs mer om ”Metropolitan” i Svensk Filmdatabas

Metropolitan ingår i temat

Whit Stillman

Under nittiotalet skrev och regisserade Whit Stillman tre moderna restaurationskomedier förlagda till åttiotalets övre medelklassmiljöer. Filmerna, som skämtsamt kallas Yuppietrilogin, skildrar irriterande priviligierade unga.
Med återkommande skådespelare och rollfigurer bygger Stillman upp en värld där människorna försöker manövrera sig fram bland sociala regler så komplicerade att ingen tycks behärska dem, och där man aldrig kan leva upp till den man försöker vara.
Filmernas intriger är som lånade från Jane Austen, med kvick och fyndig dialog som bjuder på minnesvärda citat, och är dränkta i nostalgi över en tid som flytt, ett sätt att vara som ingen längre värdesätter och en ironi som stund- tals gör det svårt att veta vem det är tänkt att man ska skratta åt (men skratta gör man).
Det har gått mer än tjugo år sedan trilogin avslutades. Men Toms, Audreys, Teds, Freds, Alices och Charlottes försök att fly från sig själva och den oförstående omvärlden är tidlösa och älskvärda.
Som avslutning på en heldag då vi visar hela trilogin besöker Whit Stillman Cinemateket för att samtala med filmskribenten Mårten Blomkvist efter visningen av The Last Days of Disco.

Text: Danial Brännström
Läs mer om temat

Skriv ut