Cinemateket
Marnie

Marnie

Originaltitel: Marnie

Regi: Alfred Hitchcock

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Marnie blir påkommen med att stjäla varpå den förälskade Mark tvingar henne att gifta sig med honom för att bota hennes patologiska kriminalitet. “You Freud, me Jane?” säger Tippi Hedren till Sean Connery i det psykologiska spänningsdramat som blev ett av Hitchcocks mest omdebatterade verk.

Vid premiären mottog filmen blandad kritik. Recensenterna klagade bland annat på den slarviga tekniken; ridscenerna såg alltför konstgjorda ut och de röda färginslag som symboliserar Marnies panikattacker stack i ögonen. Hitchcocks ambition att göra en karaktärsstudie fick många att peka på naiviteten i det psykologiska porträttet – fallet Marnie var alldeles för enkelt och schematiskt för att kunna bli taget på allvar. Auteurdrivna kritiker som Robin Wood menade i stället att det som såg ut som brister i själva verket var en mästares mycket medvetna konventionsbrott.

Den feministiska filmkritiken som började ta form på 1960-talet var i ännu högre grad än Hitchcock influerad av psykoanalytisk teori. Trots dess kontroversiella våldtäktsscen landade filmen aldrig i någon entydig psykoanalytisk tolkning. Efter oenigheter om gestaltningen av ovan nämnda scen lämnade manusförfattaren Evan Hunter projektet. Hitchcock övertalade i stället Jay Presson Allen att hjälpa till. Presson Allens humoristiskt vassa dialog och skarpa replikskiften mellan Marnie och Mark laddar filmen med de inre motsättningar och den komplexitet som gjort att kritiker har fortsatt att diskutera den långt senare. Robin Wood skrev:

”Jämte Studie i brott är Marnie (även om den något prekärt förblir inom den ”populära underhållningens” sfär) Hitchcocks tydligaste närmande till arthouse-filmen, vilket bekräftar den inte längre ovanliga åsikten att Hitchcock var en ”modernist” som i flera hänseenden bör ställas jämte Antonioni och Bergman lika mycket som med andra ”kommersiella” Hollywood-regissörer. Marnie är säkerligen hans svåraste film, och dess krav på åskådaren blir tydligare ju fler gånger man ser filmen.” (1)

(1) Robin Wood, Hitchcock’s Films Revisited (2002).

Text: Olga Ruin

Regi: Alfred Hitchcock, medverkande: Tippi Hedren, Sean Connery, Diane Baker, Alan Napier, 1964, USA, 2 tim 4 min, engelska, svensk text, 35 mm, bildformat: 1.85:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutets filmarkiv.

Läs mer om ”Marnie” i Svensk Filmdatabas

Skriv ut