Cinemateket
Belleville Baby

Belleville Baby

Originaltitel: Belleville Baby

Regi: Mia Engberg

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Ett telefonsamtal mitt i natten från en gammal älskare som efter tio år i fängelse försöker få livet att hänga ihop igen och som ber om minnen från en lyckligare tid. Så börjar Belleville Baby, som har kallats essäfilm, personlig dokumentär och hybridfilm. En film om de minnen man väljer för att skapa sig själv, det tragiska i att inte kunna rädda den man älskar och det omöjliga i att inte vända sig om och titta bakåt.

Belleville Baby börjar med ett telefonsamtal. Vincent har just kommit ut ur fängelset och försöker pussla ihop sitt liv och förstå varför han hamnat där han hamnat. Han ber Mia om minnen från den tid de tillbringade tillsammans i Paris. Hon har svårt att minnas den tiden och det livet, men ju mer de pratar, desto fler minnen dyker det upp. Hon talar om sitt unga jag, om att flytta till Paris, träffa honom, katten Baby och om hur han plötsligt försvann en dag. Han minns lyckliga tider, de lyckligaste i livet. Minnena börjar snabbt spreta åt olika håll beroende på vem som berättar. Genom filmer från nu och då, tagna med super 8-kamera och mobiltelefoner, tecknas en bild av en förfluten tid – men där det alltid är oklart vad som är minnen och vad som är önskningar.

Utifrån berättelsen om Orfeus som i sista sekunden vände sig om och inte lyckades rädda sin älskade Eurydike från dödsriket Hades frågar sig Mia Engberg hur det kom sig att det gick som det gick. Varför blev en brottsling och en annan filmare? Hade det kunnat gå annorlunda? Varför minns de så olika? Är hon den hon är för att hon valt att minnas vissa händelser och glömma andra?

Mia Engberg gick i dokumentärfilmskola i Paris och studerade senare vid Dramatiska institutet. Med filmer som The Stars We Are (1998), Parkside Girls (1998) och 165 Hässelby (2005) gav hon, rakt och ilsket, röst åt de som i vanliga fall inte hörs och med Selma & Sofie (2002) och Dirty Diaries (2009) skapade hon kontroverser kring feministisk porr. Belleville Baby var en kursändring: nu vände Engberg kameran inåt, mot sig själv. Filmen mottogs väl, visades på festivaler världen runt och kritiker såg spår av både Marguerite Duras och Chris Marker. Belleville Baby tilldelades också en Guldbagge för bästa dokumentärfilm, även om Mia Engberg själv vägrat kalla den för just det: ”Det är bara en film. Genrer och klassifikationer är för sales agenter. Jag är inte affärsperson. Jag är filmare. Jag behöver inte etikettera min film.”

Läs mer: Mia Engberg, Belleville Baby: Anteckningar från en filmisk process (2013).

Filmfakta

Originaltitel: Belleville Baby
Regi: Mia Engberg
Medverkande: Mia Engberg, Olivier Desautel
År: 2013
Land: Sverige
Format: DCP
Längd: 1 tim 13 min
Dialogspråk: Svenska/franska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år
Läs mer om ”Belleville Baby” i Svensk Filmdatabas

Belleville Baby ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne