Cinemateket
The Green Fog

The Green Fog

Originaltitel: The Green Fog

Regi: Evan Johnson, Galen Johnson, Guy Maddin

Det går inte längre att köpa biljetter till denna föreställning

Alfred Hitchcocks Studie i brott återskapas med bilder från filmer och tv-serier inspelade i San Francisco, i montagefilm som både förenklar och fördjupar originalet, och visar hur all film bär på minnet av annan film.

The Green Fog beställdes av San Francisco Film Festival i samband med festivalens 60-årsjubileum 2017. Vad som från början var tänkt som en stadssymfoni – ett kärleksbrev till San Francisco baserat på bilder ur filmer inspelade i staden – ändrade form när Guy Maddin, Evan Johnson och Galen Johnson under sin research upptäckte hur många bilder som påminde om Alfred Hitchcocks Studie i brott (1958). Man beslutade då att helt enkelt strukturera materialet som en remake. (1)

I trions första samarbete, The Forbidden Room (2015), sammanfogas nyinspelade scener baserade på manus till eller fragment av förlorade stumfilmer till en löst sammanhängande feberdröm. The Green Fog är ett rent montage, där scener ur närmare 100 filmer återskapar – eller snarare antyder, bygger ut eller komprimerar – Studie i brott. Nästan all dialog är bortklippt, kvar är suggestiva blickar, suckar och andetag som närmast överträffar originalets erotiska spänning. Metanivåer uppstår när filmscener projiceras på dukar eller sänds i tv-apparater, och åskådare (ur filmer) spolar fram och tillbaka. Filmen är dessutom ett slags essäfilm om Studie i brott, en kommentar till Hitchcocks berömda manliga blick.

Regissörstrion förstärker scener och skeenden genom att upprepa dem i flera på varandra följande varianter. Där en person faller från en hög byggnad i Studie i brott ser vi i The Green Fog flera personer, ur olika filmer, falla – även om de representerar en och samma rollfigur. Dessa omtagningar visar hur till och med ett så omhuldat verk som Studie i brott kan approximeras utifrån filmiska klichéer. All film bär på minnet av annan film, inga bilder är unika.

Mängder av kända skådespelare – Karl Malden, Sidney Poitier, Joan Crawford, Rock Hudson, Meg Ryan, Nicolas Cage för att nämna några – skymtar förbi, och kalenderbitaren kan roa sig med att försöka identifiera filmerna. Men Maddin, Johnson och Johnson rekontextualiserar också filmhistorien. Den mest oväntade och kanske vackraste sekvensen i The Green Fog är fyra minuter av bilder på Chuck Norris ur An Eye for an Eye från 1981. Actionhjälten Norris är lågmält sammanbiten, men inte på något passivt aggressivt machomanér, utan närmast ömsint, melankoliskt, sårbart. Maddin själv uttrycker det som att Norris ansikte är ”bressonskt i kraften av dess oskrivna kvaliteter”.

The Green Fog kan ses, tolkas och avnjutas på många sätt. För att citera filmkritikern Geoff Andrew:

The film, in essence, is a brilliant exercise in meta-narrative, which raises questions galore about reality and representation, time and space, genre and gender, individual and urban identity, cinematic suture and casting, etc. Mainly, though, it’s just very, very funny.” (2)

(1) Studie brott visas som en del av höstens Chris Marker-retrospektiv.
(2) Geoff Andrew, ”The Green Fog first look: Guy Maddin’s giddy San Francisco remake”, på Sight & Sound, bfi.org.uk/sight-and-sound, 21 februari 2018.

Filmfakta

Originaltitel: The Green Fog
Regi: Evan Johnson, Galen Johnson, Guy Maddin
År: 2017
Land: USA
Format: DCP
Längd: 1 tim 5 min
Dialogspråk: Engelska
Text: Utan text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

The Green Fog ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne