Cinemateket
Ghost in the Shell

Ghost in the Shell

Originaltitel: Kokaku Kidotai

Regi: Mamoru Oshii

Filmhuset - Bio Victor Lägg till i kalender

Minnet, själen och människans framtida existens i en högteknologisk värld utforskas i Mamoru Oshiis stilbildande cyberpunkanimation, där en kvinnlig cyborg leder jakten på en hackerterrorist. Den största inspirationskällan till Wachowski-systrarnas Matrix-trilogi.

Trots att Ghost in the Shell blivit ett slags sinnebild för japansk animation är filmen i själva verket en japansk-brittisk samproduktion. För att finansiera det kostsamma projektet gick Bandai Visual och animationsstudion Production I.G ihop med det brittiska bolaget Manga Entertainment, som även skötte filmens distribution i Storbritannien. Slutresultatet blev ingen biosuccé, men på video växte den till ett världsfenomen som bidrog till japansk animations populärkulturella genomslag i väst.

Masamune Shirows mangaförlaga publicerades seriellt 1989–1990. Runt samma tid arbetade Mamoru Oshii med Patlabor-serien, till vilken han regisserade en tv-serie och de två första långfilmerna. Redan där syntes den korsning av filosofiska frågor, stillsamt meditativa stämningsbyggen och korta men högkalibriga actionsekvenser som fulländades i Ghost in the Shell.

I ett framtida Tokyo där cyberkrigföring blivit vardag är hackers minst lika farliga som de största stridsrobotarna. Sektion 9 är informations- och underrättelseavdelningen med ansvar för att bekämpa landets cyberbrottslighet. När majoren Motoko Kusanagi, gruppchef tillika cyborg, tar täten i jakten på hackerterroristen Marionettmästaren ställs hon inför frågor om minnen, själen och existensen i en värld där kroppar blivit slit- och slängvaror och det eviga livet finns på nätet.

Tekniska bearbetningar av tid och rum står i fokus, vilket känns igen från en av Oshiis favoritfilmer: Chris Markers Terrassen från 1963. (1) På samma sätt som den arbetar med mestadels stillbilder – i vad Marker kallar en ”fotoroman” – arbetar Oshii med en stil präglad av stillhet, kontroll och frusna ögonblick som vid väl valda tillfällen exploderar i häftig rörelse. I den berömda introsekvensen, där förtexterna löper mot tillverkningen av Kusanagis cybernetiska kropp, etableras filmens skapelsetema med en metanivå. Kulturvetaren Joseph Christopher Schaub menar att namnen i förtexterna inte bara berättar om vilka som har gjort filmen – utan också avslöjar kroppens verkliga upphovspersoner.

När syskonen Wachowski föreslog Matrix för producenter visade de Ghost in the Shell med slutorden: ”Vi vill göra det där på riktigt.” Likt hur Matrix-trilogin tänjde på tekniska gränser för att utforska växelverkan mellan människa och maskin, det verkliga och det virtuella, blev Ghost in the Shells hybrid av 2D- och 3D-animation stilbildande. Handritade celler manipulerades digitalt med storartade resultat, vilket Dani Cavallaro i sin Oshii-biografi lyfter fram som typexempel på filmbranschens pre-millenniala försök att ”förflytta det overkligas animation i mer realistiska riktningar”.

(1) Terrassen ingår i höstens Chris Marker-retrospektiv.

Läs mer: Dani Cavallaro, The Cinema of Mamoru Oshii: Fantasy, Technolgy and Politics (2006).

Filmfakta

Originaltitel: Kokaku Kidotai
Regi: Mamoru Oshii
Medverkande: Atsuko Tanaka, Akio Otsuka, Iemasa Kayumi
År: 1995
Land: Japan
Format: DCP (digitaliserad)
Längd: 1 tim 23 min
Dialogspråk: Japanska
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 11 år
Läs mer om ”Ghost in the Shell” i Svensk Filmdatabas

Ghost in the Shell ingår i temat

Immemory – 53 filmer om minne

Vid sidan av Chris Marker, Andrej Tarkovskij, Marguerite Duras och Terrence Malick har många andra filmare utforskat den rörliga bildens relation till minne. Filmer från början av filmhistorien fram till nu. Dokumentärer, komedier och science fiction. Filmer från Iran, Brasilien och Thailand. Filmer av Alain Resnais, Ingmar Bergman och Agnès Varda. Filmer om att minnas och att glömma.
Läs mer om temat

Skriv ut

Ingår i Immemory – 53 filmer om minne